söndag 8 september 2019

En smakebit på søndag

" När jag föddes existerade inte namnet för det jag var. De kallade mig nymf och utgick ifrån att jag skulle bli som min mor och mina mostrar och mina tusen kusiner. Vi var de minst betydande av de mindre betydande av gudinnorna och våra krafter så blygsamma att de med nöd och näppe kunde garantera vår odödlighet. Vi talade med fiskar och skötte blommor, lockade droppar ur molnen och salt ur vågorna. Det ordet, nymf, stegade upp längden och bredden på vår framtid. På vårt språk betyder det inte bra gudinna, utan även brud. Min mor var en av dem, en najad, beskyddare av källor och vattendrag. Hon fångade min fars intresse när han var på besök hos hennes far, Okeanos. Helios och Okeanos satt ofta vid varandras bord på den tiden. De var kusiner och jämnåriga, men såg inte ut att vara det. Min far glödde som nysmidd brons, medan Okeanos var född med rinnande ögon och ett vitt skägg som nådde honom till midjan. Men de var båda titaner och föredrog varandras sällskap framför de nya gnälliga gudarna på Olympen, som inte hade sett världens skapelse."
Från sidan 7 i Kirke av Madeline Miller. Övers.: Niclas Nilsson.
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger ~ tanker om bøker som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

28 kommentarer:

  1. tack för smakbiten, nyfiken på denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar spännande. har ju inte läst så långt

      Radera
  2. Jag blir ju alltid lite nyfiken när mytologi på något sätt är inblandat :)

    SvaraRadera
  3. Ja den där måste jag ju läsa. Någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ingen hejd på allt en ska läsa. någon gång

      Radera
  4. Den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  5. Det verkar verkligen vara en annorlunda bok. Intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Åh den måste jag läsa! Stod och valde bok i Låna & läs (Akademibokhandeln) men valde en annan. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Intressant smakbit. Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har talats lite om den. inte så mycket, men ändå

      Radera
  8. Det var en annorlunda smakbit, tack för den! Låter knepigt att vara född till nymf, om det nu är det hon är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. tja, jag vet inte det? det kan kanske vara rättså trevligt. jag väntar och ser

      Radera
  9. Svar
    1. låter lovande. har inte kommit så långt

      Radera
  10. Jag har hört talas om boken, undrar mest om man behöver en mängd förkunskaper om de grekiska gudarna för att ha behållning av den...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att det förefaller som de presenteras rätt så bra i boken

      Radera
  11. Tack för smakbiten. Det är en bok jag är nyfiken på!

    SvaraRadera
  12. Tack för smakbiten. I tonåren slukade jag allt som hade mytologi i det. Så fortfarande kan jag lockas av det.

    SvaraRadera
  13. Den här har jag tänkt läsa. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  14. Den här har jag sett lite här och var, blir lite nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera