måndag 2 september 2019

All världens berättare

 

















Hittade på ett loppis en hel bukett All världens berättare. Obs! jag köpte inte alla. Längst upp t. v. ligger 1946:5 som innehåller berättelser av Faulkner och Leo Tolstoj. Johannes och huldran är en känd berättelse av Gustav Sandgren. 
AvB 1954:1 innehåller bl. a. Stig Dagerman, Dashiell Hammett och Aksel Sandemose.
Omslagsbilden till AvB 1954:8  är ett väldigt bra porträtt av Tage Aurell. Uno Florén gör ett hemma - hos reportage.
AvB 1946:9 innehåller bidrag av bland andra Ernst Ahlgren, Rudyard Kipling , Arthur Schopenhauer och Ivan Turgenjev

4 kommentarer:

  1. så mycket bra berättelser, och vackra omslag, jag hittade en hel låda:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2013/09/sommarens-basta-fynd.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja visst! vilket fynd! nu måste jag ju gå tillbaka och söka efter Hardy - numrena. den ena novellen har jag på annat ställe

      Radera
  2. (maken ska nu äta japansk frukost… tog japanskt bad igår och åt japansk mat, i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. åååå, nu blev jag väldigt avundsjuk! Yasuragi, I presume?

      Radera