söndag 29 september 2019

En smakebit på søndag

"Jag drog henne mot vår lägenhet. Jag hade tänkt att min far kanske kom hem till oss när jag inte var där. Denna tanke behöll jag för mig själv, jag avslöjade den inte ens för Dorit. Jag sade bara till henne att min far var en sån där sorts far som gömde sig. Jag berättade inte att jag en gång hade sett honom försvinna bakom vårt hus för att skynda bort genom allén, antagligen på väg till sitt gömställe, och en gång hade jag till och med sett honom i Fajgas kök. Jag var rädd att Dorit skulle säga att det var dumheter, att det inte alls kunde vara så. I stället berättade jag för henne att jag skulle leka kurragömma med min far, han skulle gömma sig och jag skulle leta, och en dag skulle jag hitta honom. Till min glädje hörde Dorit bara på utan att säga något. En dag kommer min far att dyka upp, sa jag till mig själv, trots min mors tigande, trots Dorits tigande, även om jag inte hade något bevis för att han existerade, även om jag inte visste hur han såg ut och inte heller visste hur jag skulle kunna känna igen honom. Jag visste bara att en dag skulle vi mötas. " 
Från sidan 14 i Min mors tystnad av Lizzie Doron. Weyler förlag. Översättning från tyska: Svante Weyler. Hebreiska originalets titel: Jom echad ad nipagesh.
En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Inga spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

14 kommentarer:

  1. Ny bok för mig, låter lite intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ny författare för mig också. tror att den kan bli riktigt intressant

      Radera
  2. Helt okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag kände till namnet på författaren, men det var allt. jag är nyfiken på fortsättningen

      Radera
  3. Ibland känner jag att det finns en uppsjö av berättelser om judendomen och förföljerserna under kriget. Viktiga dokument, men finns det ännu nya vinklingar. Men förstås, alla har ju sin egen historia värd att lyssna till. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det finns ju en berättelse för varje människa som var utsatt för dessa förföljelser och alla har rätt att bli lyssnade på, tycker jag

      Radera
  4. Jag har läst en annan bok v Lizzie Doron. Tack för smkbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inget läst tidigare, men den verkar bra så här långt

      Radera
  5. Okänd bok och okänd författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. känd författare, men okänd bok för mig

      Radera
  6. Det finns nog många barn som inte har någon närvarande far och som därför skapar sig en bild av honom i fantasin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. konstigt att alla tiger som muren. det brukar alltid vara någon som läcker

      Radera