lördag 8 mars 2014

Modig modernist på kvinnodagen

Rut Hillarp (1914 - 2003) föddes i en mycket religiös familj - modern var evangelist och fadern var verksam inom Missionsförsamlingen - gifte sig med en av sina gymnasielärare  och flyttade till Stockholm vid 18 års ålder. Det varade inte länge. Den dynamiske rumänske diplomaten Michail Livada kom emellan. Rut Hillarp åkte till Paris och umgicks med författare, musiker och konstnärer och utnyttjade det kulturella livet till fullo. 1946 - samma år som fyrtiotalsmodernismen i Sverige fick sitt stora genombrott - debuterade Rut Hillarp med diktsamlingen Solens brunn. Mottagandet var inte alldeles lysande.1948 kommer den andra diktsamlingen Dina händers ekon och 1950 den tredje, Båge av väntan.
Den första romanen Blodförmörkelse. Lyrisk historia (Livada är mannen i den tvåstämmiga texten) gav hon ut på eget förlag och 1954 kommer hennes andra roman Sindhia som blir hennes verkliga genombrott. I denna figurerar den stora kärleken i hennes liv, författaren Sivar Arnér. Sindhia utforskar både Paris och kärleken. Det är en lyrisk och skarpsinnig undersökning av hur män och kvinnor interagerar i ett förhållande; vem som har makten, vem som älskar mest, vem som är trogen, o.s.v. Sindhia kom i ny utgåva 2000. Rut Hillarp experimenterade också med smalfilm under 50-talet. 
De vita händerna blev årets smalfilm 1950. Det är en tolkning av Tristan och Isolde som hon gjorde tillsammans med Michail Livada.Tre diktsamlingar, Spegling under jorden, Penelopes väv, Strand för Isolde (1982 - 1991)har undertiteln: dikter och fotografiska bilder. Rut Hillarp har illustrerat med sina egna bilder. Hon använder sig mycket av dubbelexponering gärna ansikten i landskap.
Antikens myter och medeltida sagor, träd, hav, natt är ofta använda motiv. Rut Hillarp har kallats den kvinnliga erotikens besjungare. Hon betraktar sig själv som ett erotiskt geni och förebrår Arnér att han inte bär vittne om detta.

Allt handlar om kärlek. Men det är ingen enkel eller självklar kärlek hon beskriver. Rut Hillarp går på djupet, problematiserar och de masochistiska inslagen är påfallande.
Rut Hillarp skrev också dagbok. Och hastigt skrivna brev som raskt kastades på lådan var ofta ett sätt för henne att befria sig från det som tryckte henne.
Hon var också översättare och en mycket uppskattad gymnasielärare.
Hennes texter kräver en viss motprestation av läsaren, men de ger rik utdelning. Rut Hillarp är en mycket intressant författare som får stort utrymme i Nordisk kvinnolitteraturhistoria.
Men i Den svenska litteraturen (utg. av Lars Lönnroth och Sverker Göransson) får hon inte ens plats bland fyrtiotalisterna utan placeras under den diffusa titeln Kvinnokamp och kvinnolitteratur med bilden (från Arberarrörelsens arkiv) som syns överst och en bildtext. Det är allt.
Den understa bilden är tagen under tiden i Paris av Mihail Levada. 


fredag 7 mars 2014

Pristagare

Sveriges radios romanpris 2014 tilldelades sympatiske, välskrivande Kjell Westö för romanen Hägring 38. 50 000 fick han. Priset delades ut på Uppsala stadsbibliotek i närvaro av författaren, som berättade och snällt besvarade frågor. Han gillar att resa runt och tala med läsare om sina böcker. Han delar med sig av sin syn på livet och ofta får han livsberättelser tillbaka.
Hägring 38 tilldrar sig i det Helsingfors Kjell Westö känner så väl och som han hyser en hatkärlek till. Han behöver en faktisk miljö åt sina realistiska romaner. Hägring 38 skildrar en tidsepok med ett mörknande Europa. Det kan påminna obehagligt om nutiden, säger Kjell Westö. Två ensamma människor - helt fiktiva - är huvudpersoner. Kjell Westö debuterade som 20 - åring med en diktsamling. Sedan har det blivit romaner och noveller. Vad det gäller noveller är förebilden den argentinske författaren Julio Cortázar, som föddes i Bryssel 1914 och dog i Paris 1984. Göran Tunström är en annan förebild.
Nästa roman, som blir en samtidsroman, är på gång.

Anna Fock har tidigare fått Katapultpriset för sin roman Absolut noll. Nu har hon också fått Borås Tidnings debutantpris på 100 000 kronor!
Romanen handlar om några hbtq - personer i St. Petersburg. De ligger i luven på såväl polis som fotbollshuliganer. Juryns motivering "för en roman som livfullt skildrar mänsklig värme och kyla och visar hur stark fiktionens kraft kan vara." Anna Fock fick idén till romanen när hon läste ryska vid Göteborgs Universitet. Hon är född 1984 och är verksam som översättare. Man kan bara önska lycka till!

torsdag 6 mars 2014

Påtvingade böcker

HELENA
undrar i     
vilka böcker vi tvingades läsa i skolan.
Rysande minns jag två titlar: Nässlorna blomma av Harry Martinson
Det tog bra många år innan jag hämtade mig från skolläsningen. Martinsons lyrik läste jag hela tiden däremot.
 
Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige av Selma Lagerlöf. Det var inte heller någon höjdare. Och den har jag aldrig läst om. Men - det är ju inte för sent!

Däremot älskade jag Det blåser på månen av Eric Linklater.

Ny radioföljetong startar idag


Den nya radioföljetongen är
En lång vinter av den irländske författaren Colm Tóibín från Dublin. Den  tilldrar sig i en bergsby i Pyrenéerna och grundar sig på en sann berättelse som Tóibín hörde under någon av sina många vistelser i Spanien. Romanen är egentligen en långnovell som ingick i  novellsamlingen Mothers and Sons från 2006. En lång vinter är en mörk berättelse från 50 - talet; ödesmättad som en grekisk tragedi och ett familjedrama. Nio avsnitt blir det.
Erik Andersson har översatt.; Norstedts 2012.
Läs vad jag tyckte när boken var ny  HÄR

onsdag 5 mars 2014

Adjö, pojkar!



Idag lästes det 35:e och sista avsnittet av radioföljetongen 438 dagar: vår berättelse om storpolitik, vänskap och tiden som diktaturens fångar av Martin Shibbyes och Johan Perssons reportage från upplevelserna i diktaturens Etiopien. Den har redan utnämnts till en reportageklassiker.
Det går fort ibland.
438 dagar berättar om det dramatiska tillfångatagande i Ogadenprovinsen i diktaturens Etiopien, vistelsen i det beryktade Kalityfängelset i Addis Abeba, domen på 11 års fängelse och det diplomatiska spelet för ett frisläppande. Trots att vi alla vet hur det slutade, är ”438 dagar” oupphörligt spännande. Det är en text som går oändligt mycket djupare än de löpsedlar vi sett och de presskonferenser vi hört.
Martin Schibbye läser sina egna texter och i stället för Johan Perssons röst hör vi skådespelaren Martin Wallströms.
Den här boken var jag mycket skeptisk till. Aldrig hade jag köpt eller lånat den. Men uppläsningen med två olika röster var väldigt lyckad och den jag har lyssnat med stort intresse.
Men - idag tog den slut. Efter avslutad uppläsning fick också lyssna till en kort  intervju  där Persson och Schibbye berättade att det var svårare än väntat att anpassa sig efter frigivningen och boken. De är fysiskt fria, men ångesten, osäkerheten och rädslan lever kvar. Det blev en form av avprogrammering och sedan en post - bok - avprogrammering. De tänker mycket på kamraterna som sitter kvar i fängelset och om skräcken att bli bortglömd. De har wallraffat i fängelset. Det var nog så lätt att komma in men betydligt värre att komma ut.
Sicken tur att de hade papper och penna i fångenskapen!

Förlag: Filter 2013; Offside/Filter heter bokförlaget
Uppläsare: Martin Schibbye och Martin Wallström
Musik: Beväpna dig med vingar med Joakim Thåström
Inspelat av Lasse Ljungman Jansson på Visuellt ljud för Storyside
Mixning: Sven Nordström
Producent: Kerstin Wixe

Kaosutmaning 2.0

tisdag 4 mars 2014

Tematrio - Bokrea

Veckans TEMATRIO
handlar bokrea. Lyran ber oss nämna tre fynd vi gjort på årets eller något annat års bokrea.
Jag har redan skrivit om mina reaköp i år, men idag hittade jag minsann en bok till, nämligen:

Rut Hillarp. Poet och erotiskt geni (1914 - 2003) skriven av eleven och sedermera vännen Birgitta Holm. Rut Hillarp debuterade 1946 och räknades till modernisterna. Allt vad hon skriver handlar om förhållandet kvinna - man. Och hon skriver på ett sådant sätt som ingen gjort tidigare. Rut Hillarp omgav sig alltid med mängder av män. Hennes stora kärlek är den svenske författaren Sivar Arnér. Rut Hillarp är en engagerad och omtyckt gymnasielärare i svenska, engelska och dramatik; hon fotograferar och gör experimentfilm.

En katedral av färgat glas. Shelley, Byron Keats och deras epok. Urval och presentation av Gunnar Harding.
De tre stora 1800 - talspoeterna verkar under romantikens storhetstid. Deras privata levnadsöden är äventyrliga. I boken finns också med några av deras främsta dikter i nytolkningar. Den fina omslagsbilden heter Det förtrollade slottet av Claude Lorraine. Troligen inköpt efter 2005?

Ulla Torpes doktorsavhandling heter 
Orden och jorden. Undertitel: En studie i Selma Lagerlöfs roman Liljecronas hem. Liljecronas hem är en lite förbisedd roman, men Ulla Torpe visar att här finns många typiska Lagerlöf - motiv och gestalter som tidigare inte uppmärksammats. Ulla Torpe vill inordna Lagerlöf i ledet av kvinnor som utvecklar idéer om kvinno - och miljöfrågor.
Köpt någon gång på tidigt 2000 - tal.


måndag 3 mars 2014

Arkan Asaad live

Att läsa Stjärnlösa nätter av Arkan Asaad är lärorikt på många sätt men det efterlämnar en hel del frågor.
Att lyssna till författaren rätar ut en del av frågetecknen. Och i nästa bok, Blodrödare än röd, som kommer ut i augusti i år får man troligtvis ytterligare förklaringar.
Den självbiografiska romanen Stjärnlösa nätter handlar mycket om Amàr och hans Far och deras kraftmätning. Amàr tvingas av familj och släkt att gifta sig med sin kusin Amina. 
Det är förfärligt att läsa om den utfrysning som drabbar unge Amàr, 19 år, när han försöker protestera. Och den arma flickan som får sitta i flera år i Syrien och vänta på uppehållstillstånd i Sverige. Irak har ingen svenska ambassad och därför får Amina bo i ett litet rum i Syrien med ett litet kök och försöka hålla modet uppe. Enda förströelsen är ett dagligt besök på grönsakstorget. 
Migrationsverket i Solna avslöjar de rätta förhållandena för Amàrs familj och den krutdurk Amàr suttit på under flera år exploderar. Allt faller samman och det blir för tungt för honom. Livet är inte längre värt att leva.

Stjärnlösa nätter slutar ganska abrupt och det står klart att fortsättning följer, vilket ju också Arkan Asaad bekräftar.
Man förstår inte riktigt hur Amàr och hans familj ska kunna förlåta och glömma. Amàr/Arkan hävdade sin rätt och vann sin frihet, men till vilket pris? Amàrs far tycks ha glömt alla sina stränga krav och genomgått en metamorfos. Gift er med vem ni vill, säger han, utbilda er till det ni vill! Allt enligt Arkan Asaad, som nu har fått faderns erkännande och till och med får sitta i dennes ubåt till fåtölj.
Vad ska man tro?