tisdag 11 juli 2023

Tisdagstrion v. 28 2023

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 28: Böcker med sommarkänsla

1. Blomsterfesten i täppan av Elsa Beskow, som i regel inte var min favorit. Men något gjorde att jag tyckte mycket om Blomsterfesten i täppan. Om flickan Lisa som får vara med om blommornas fest och sång på midsommarafton. Jag tror att det var tistlarna utanför grinden som tilltalade mig. Och så att blommorna var så blommiga, d.v.s. kändes så riktiga.


2. Kväll i inlandet

Tyst gåtan speglas
den spinner afton
i stillnad säv.
Här finns en skirhet som ingen märker
i gräsets väv.
Tyst boskap stirrar med gröna ögon.
Den vandrar kvällslugn till vattnet ned.
Och insjön håller till alla munnar
sin jättesked.

Harry Martinson

3. Det nionde brevet av Catrin Ormestad är en begåvad debut, som handlar om val en gör i livet och vad de för med sig. Det handlar om tillhörighet och utanförskap; om att stanna eller lämna; om identitet. Walter Höjer är navet i berättelsen som tilldrar sig på Gräsö i Roslagen. Det är mycket sommar i Det nionde brevet.  Miljö/naturskildringen tyder på god kännedom om platsen. (Författaren tillbringar sina somrar på Gräsö. Annars bor hon i Tel Aviv.) Walters dotter Juliana kommer till Gräsö femtio år senare för att gå på sin älskade farmors begravning; farmor som doftade lavendel, ko och läggningsvätska.

19 kommentarer:

  1. Martinson kan sin svenska natur, älskar Beskows illustrationer, blir nyfiken på Ormestad

    SvaraRadera
  2. Gräsö-boken låter lite lockande!

    SvaraRadera
  3. Somrig trio men inget jag läst.

    SvaraRadera
  4. Fin dikt. Tack för den! Det nionde brevet blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martinsons dikter är så fina och jag känner så väl igen min hembygd

      Radera
  5. Elsa Beskows bok är fin.

    SvaraRadera
  6. Elsa Beskow läste jag mängder av när jag var liten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var inte så förtjust i Elsa Beskow egentligen, men Blomsterfesten i täppan tilltalade mig

      Radera
  7. Blomsterfesten i täppan minns jag att mamma läste för oss när vi var små, mina syskon och jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag uppskattade den mera när jag blev lite äldre. den är ju fantastisk med alla blommorna. den som kunde rita och måla så!

      Radera
  8. Vacker somrig dikt av Martinson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Martinson är en ständig följeslagare

      Radera
  9. Det nionde brevet kände jag inte alls till, så tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, den drog tämligen obemärkt förbi

      Radera
  10. Elsa Beskow har jag läst en del av, men vet inte om jag har läst just den. Harry Martinsons dikter har jag läst, i alla fall.

    SvaraRadera