onsdag 9 november 2022

Veckans kulturfråga v. 45

enligt O undrar i sin Kulturfråga v. 45 vilken kultur vi tycker är rolig. 

Då tänker jag omedelbart på gamla På kurs med Kurt, Keeping up appearances och Absolutely fabulous. Kristoffer Appelquist i Svenska nyheter kan också vara väldigt rolig, men nu tog han ju slut. 

Och när jag läser 

"Åren sydde denna klänning av fett

som jag hängt över benstommen

fastän jag vet att det hade varit snyggare

med en murgröna."

i Inte alls dåligt. Efterlämnade dikter av Kristina Lugn frustar jag helt ofrivilligt till 

6 kommentarer:

  1. roligt att du kommer ihåg göteborgaren Kurt, han var helt sin egen

    SvaraRadera
  2. hans gränslösa utspel älskade jag

    SvaraRadera
  3. Inser att jag vill/måste läsa nya Lugn-boken. Kurt hade sina poänger, gav oss exvis uttrycket "fådda blommor" och ställde den odödliga frågan till en höjdhoppare (Patrik Sjöberg): "Men hur brett hoppar du då?" Han fick också svara på om han hade koskräck ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. jamen visst! den sortens absurditeter uppskattar jag mycket

      Radera
  4. Kristina Lugn kunde verkligen vara riktigt rolig!

    SvaraRadera
  5. poesiläsning av Lugns dikter i helgen på biblioteket

    SvaraRadera