söndag 20 november 2022

En smakebit på søndag v. 46

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

"När jag var liten ville jag bli en annan (vacker, god, klok) och skrev överallt. Snäla GUD hjälp mig snäla gör mamma glad. Kanske som Vasilisa. Flickan som skickades till häxans stuga för att bli uppäten, men som klarade sig eftersom hon var så god, ja, och givetvis "den vackraste flickan i riket". När hon grät såg tårarna ut som pärlor. Snyft! Eftersom sagoboken inte var illustrerad letade jag efter förebilder på teve, mest prinsesslik var lady Rowena med sina stora gloögon och tjocka guldlockar istället för mina egna testar. Till det ville jag ha Askungens silvervita klänning (som glittrade i månljuset) istället för mina rosa mjukisbyxor. Jag var en knubbig liten best. Men inom mig tumlade världar."

Från sidan 31 i Den underjordiska solen av Andrea Lundgren

14 kommentarer:

  1. Jag har aldrig varit så glad i lady Rowena (om det är Ivanhoe-Rowena som menas) 😳 Den här boken är okänd för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. boken är ny. har aldrig velat ha guldlockar

      Radera
  2. Inte lätt att vara flicka och ha sådana ouppnåeliga förebilder. Idag handlar det inte om prinsessor utan om influencers. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, tvi! influencers är inte bra. lyssna på fredagens Spanarna överallt där P1 finns

      Radera
  3. Helt okänd bok för mig. Jag tyckte mer om Rebecca än Rowena i Ivanhoe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hade ett minne av en tredje dam också men det är väldigt länge sedan jag såg filmen

      Radera
  4. jag har låst två böcker av Lundgren, Glupahunger, den gillade jag, medan Nordisk fauna inte föll i smaken. Jag har aldrig velat vara en prinsessa...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordisk fauna var väl hennes genomslag. Noveller, om jag inte minns fel.

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Kände inte till boken innan.

    SvaraRadera
  6. Tja, Sagan om Vasalisa har jag läst, men inte din bok. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den verkar mycket speciell. förtjust, hittills

      Radera