söndag 6 november 2022

En smakebit på søndag v. 44 2022

Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på en smakebit utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i trådarna.

 "Jag har alltid stått vid sidan av. Inte för att jag medvetet ställt mig vid sidan  av för att betrakta världen. utan för att jag aldrig funnit en grupp att tillhöra. Jag tillhör inte ens betraktarna. Jag har alltid hamnat i en skarv. Mitt emellan det mesta. Proggrörelsen, musikrörelsen, punken, rocken, syntarna. Svensktoppen, finkulturen. Politiken. HBTQ. När jag var ung och mottaglig och längtade efter att få tillhöra så var det som om jag alltid kom fram för sent. Eller för tidigt. Eller v ar det så att jag egentligen inte ville?

Från sidan 213 i Instrumenten. Memoarer under konstruktion. del 1 av Eva Dahlgren

22 kommentarer:

  1. Jag läser väldigt sällan biografier/memoarer, men det händer om jag är intresserad av människan. Kanske läser jag någon gång denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det händer att jag läser memoarer/biografier. senast om Victoria Benedictsson

      Radera
  2. Tack för smakebiten. Jag läser biografier ibland men denna intresserar mig inte så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eva Dahlgren är en klok och intressant person

      Radera
  3. litterära memoarer är intressanta, tror att maken kan vara intresserad av denna

    SvaraRadera
  4. Sällan som jag läser memoarer/biografier. senast lästa var Leif GW Perssons. Men den här lät intressant. Tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. eftersom ED är den hon är tror jag att den är intressant

      Radera
  5. Jag har kikat lite på denna och tänkt att den vill jag nog läsa. Och texten ger absolut mersmak! Tack för smakbit

    SvaraRadera
  6. Den har jag faktiskt missat. Kanske borde läsa.

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Verkar finnas många memoarböcker numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst gör det. långt ifrån alla verkar intressanta. men ED är en spännande person

      Radera
  8. Läser sällan biografier, men den här är jag verkligen nyfiken på

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Tror inte att jag kommer läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. säg inte det! lite vanskligt att säga aldrig

      Radera
  10. lyssnade mycket på Eva Dahlgrens musik i ungdomen, sett/hört henne live i en liten lokal, var speciellt. Få se om jag läser, läser biografier så sällan. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar ED. hon verkar vara en klok människa och fin artist

      Radera
  11. Har ingen direkt relation till Eva Dahlgren men det där med att hoppa på tåg lite för sent känner jag igen mig i!

    SvaraRadera