torsdag 6 januari 2022

Helgfrågan v. 1 2022

Mias bokhörna: Helgfrågan v. 1 2022: Nyårsspecial Tipsa om en bok du läser eller har läst. Tävling! Mia: "Nästa vecka drar jag en vinnare som självklart vinner en bok."

Det är med stor förväntan jag börjar läsa Tokyo Ueno Station av Yu Miri. Utgången mot parken. Jag har varit där flera gånger och kommer väl ihåg hur där ser ut. Alldeles intill ligger Nationalmuseet i Tokyo som förutom att vara ett fint museum även innehåller en stor välsorterad presentshop. En åldrad uteliggare berättar sin historia från det att han steg av vid Ueno Station för att börja arbeta med byggnationerna inför olympiska spelen 1964. Jag har tidigare läst Fullt hus av Yu Miri.
 

12 kommentarer:

  1. Ack, visst skulle det vara oerhört intressant att besöka Japan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en fantastisk upplevelse. liknar inget annat. hoppas på höstresan så länge det går

      Radera
  2. Svar
    1. parken är fin och används mycket av japanerna. uteliggarna försökte göra sig osynliga

      Radera
  3. Måste ha varit intressant att ha varit där. Spännande med en författare som jag inte kände till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det har varit fyra fina resor. det är tänkt att den femte skulle bli i höst

      Radera
  4. Har läst väldigt få japanska författare. Borde åtgärdas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns faktiskt en hel del och jag gillar många av dem

      Radera
  5. Vill verkligen läsa fler japanska författare. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar nästan alla av dem. så också denna

      Radera
  6. Tror faktiskt jag inte läst något av japansk författare. Upptäckte även att jag vet väldigt lite om japans historia i samband med att jag såg dokumentären Pearl Harbor.

    SvaraRadera
  7. Vilken dröm att få resa till Japan! Det ska jag göra någon gång i livet och jag gläds med dig som fått uppleva landet.

    Jag har inte hört talas om Tokyo Ueno Station men har kollat upp boken efter att ha läst ditt inlägg. Jag skriver upp den på att-läsa-listan. Tusen tack för tipset!

    SvaraRadera