lördag 29 januari 2022

En smakebit på søndag v. 4 2022

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar läsutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås.

"När jag gjorde mig i ordning för att gå till sängs i går kväll drog jag hårnålarna ur håret, eller det som återstår av håret. I en av mina predikningar till våra Tanter för några år sedan varnade jag för fåfängan, som trots alla varningar letar sig in i oss. "Livet handlar inte om hår", sa jag den gången, halvt på skämt. Och det var sant, men det är också sant att hår handlar om livet. Det är lågan på det ljus som kroppen är, och när den falnar skrumpnar kroppen och tynar bort. En gång hade jag hår nog till en knut, på den tiden då det var knut man skulle ha; till en chinjong, på den tiden då det var chinjong man skulle ha. Nu är mitt hår som måltiderna här i Arduahallen: glest och kort. Min livslåga tynar, långsammare än vad somliga häromkring skulle vilja, men hastigare än vad de kanske anar. Jag såg mig i spegeln. Den som uppfann spegeln gjorde inte många av oss någon tjänst , vi måste ha varit lyckligare innan vi visste hur vi såg ut"

Från sidan 39 i Gilead av Margaret Atwood. Fler smakebitar HÄR 

24 kommentarer:

  1. Gileads döttrar är en grym bok, kanske är vår värld grym mot kvinnor, religion kan vara av ondo
    (Gilead av Marilynne Robinson är en annan historia)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst den. har läst flera böcker av Marilyn Robinson

      Radera
  2. En mycket bra bok det där! Atwood är så skicklig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är verkligen skicklig. att hon inte fått Nobelpriset är en gåta. hon är dessutom väldigt trevlig att lyssna på

      Radera
  3. Jag har inte läst den här... serien och jag kommer nog inte att göra det. Men jag har sett första säsongen av TV-serien och den var lysande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har sett första delen och även läst en del annat av Atwood

      Radera
  4. Tack för smakebiten har inte läst serien för det är väl en serie?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja det är det. och en kan även se den på någon kanal

      Radera
  5. Tänkvärda ord. Jag måste komma mig för att läsa Atwood. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atwood är så bra. och mångsidig. Nobelpriset vore på sin plats

      Radera
  6. Den här ska jag försöka läsa i år, den har stått ett tag i hyllan. Tack för smakbit och påminnelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tänkte att jag ska både läsa och se. men jag drar mig lite

      Radera
  7. Har läst första boken i serien men inte denna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag ska vänta lite tills det blir lite ljusare

      Radera
  8. Läst Atwood för länge sedan. Jag kollade på första avsnittet Tv-serien, av första boken i den här serien, men klarade inte mer tyvärr. Kommer nog inte läsa böckerna. Men kanske testar någon annan någon gång. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag drar mig lite också. såg också första delen. men Atwood är alltid Atwood det vill säga bra. så jag gör nog ett försök

      Radera
  9. Det blir nog så att jag läser den, framöver.
    Ja, det vore nog rätt skönt om det inte fanns några speglar. Fast det är rätt bra att kunna kolla att man inte har en snorbuse i näsan eller något :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. speglar på överraskande ställen är inte kul. speglar på ställen där en förväntar sig dem går ju att undvika

      Radera
  10. Atwood är så bra, fastnade för hennes böcker redan för fyrtio år sedan. Kan bara hålla med om spegel-eländet, jag skulle gärna avstå från speglar förutsatt att det gällde alla! Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nobelpriset åt Atwood! hon är så otroligt bra och mångsidig. nej, speglar är inte kul nuförtiden

      Radera
  11. Den här har jag inte läst än fast jag förstås har tänkt läsa den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag får se vad det blir av det. är lite tveksam, faktiskt även om jag gillar Atwood mycket

      Radera
  12. Atwood er EN FANTASTISK forfatter !! :) (Selv om jeg synes akkurat denne boken er noe unødvendig)

    SvaraRadera
    Svar
    1. aha! vi får se vad jag tycker. känner en aning av tveksamhet

      Radera