tisdag 1 juni 2021

Tisdagstrion vecka 22 2021: Kunglighet i handling eller titel


 Ugglan & Boken: Tisdagstrion: Kunglighet i handling eller titel

1. Sång till den sorg som ska komma av Peter Fröberg Idling.
Året är 1955 på sensommaren. Kambodja har just blivit självständigt och det ska hållas demokratiska val. Sar (sedermera Pol Pot) representerar oppositionen, Sary prins Sihanouk och den sittande kungamakten och Somaly är den vackra kvinnan som båda är intresserade av.


2. Afrikas Drottning. Roman av C. M. Forester och en alldeles oförglömlig film med Katherine Hepburn och Humphrey Bogart i huvudrollerna

3. Drottningar i Kungahälla. Av Selma Lagerlöf. ”Det var ganska underligt, att kung Olof ville äga drottning Sigrid, ty visserligen var hon rik, skön och storsinnad, men hon var den argaste hedning, medan konung Olof var kristen och inte tänkte på annat än att bygga kyrkor och tvinga folket att låta döpa sig.” 1899 gavs Drottningar i Kungahälla ut första gången, en samling noveller baserade på fakta men omskrivna med Selma Lagerlöfs utomordentliga fantasi." Så står det om den på AB: hemsida.

23 kommentarer:

  1. Idlings bok har jag läst och Afrikase drottning har jag både läst och sett som film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag var väldigt förtjust i båda böckerna och filmen med två fantastiska skådespelare

      Radera
  2. Boken av Lagerlöf vill jag läsa! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en novell som ingår lite varstans

      Radera
  3. Äntligen en bok jag har läst! Afrikas drottning var nära att komma med i min trio också, men det blev inte så. Filmen har jag, så klart, också sett 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. filmen har jag sett ett antal gånger eftersom jag alltid varit förtjust i Katherine Hepburn och Humphrey Bogart

      Radera
  4. Afrikas drottning såg jag på tv som barn med Humphrey Bogart och Catherine Hepburn. Bra grepp att ta med en båt med drottning i namnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har sett filmen flera gånger som vuxen. Katherine Hepburn och Humphrey Bogart har jag alltid gillat vad de än spelat

      Radera
  5. Tack för intressanta tips. Tror att jag sett Afrikas drottning på film för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du har säkert sett Afrikas drottning. jag skulle gärna se om den

      Radera
  6. kul att du tog med Drottningar i Kungahälla, Kungahällavägen går precis här utanför.... Afrikas Drottning av C. M. Forester har jag i bokhyllan, underbar filmatisering

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drottningar i Kungahälla är en sådan där gammal titel som finns i bakhuvudet. finns Kungahällavägen på Hisingen? då finns det säkert ett skäl. visst är filmatiseringen av Afrikas Drottning helt underbar!

      Radera
  7. Tack för tips inte läst en enda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hoppas att du hittar filmen någonstans

      Radera
  8. Afrikas drottning tror jag att jag haar läst. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Afrikas drottning har du kanske sett som film?

      Radera
  9. Lagerlöf är aldrig fel :)

    SvaraRadera
  10. Afrikas drottning har jag förstås sett, men jag visste inte att det var Forester. Den första ser riktigt spännande ut och Selmas måste jag ju läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröberg Idling var så bra. och den beskriver ju en historisk verklighet

      Radera
  11. Den filmen har jag sett och gillat. Däremot har jag aldrig hört talas om Selmas drottningar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Drottningar i Kungahälla ingår i novellsamlingar

      Radera
  12. Kände inte tidigare till någon av dessa. Tack för tips!

    SvaraRadera