onsdag 30 juni 2021

Veckans kulturfråga v. 26 2021

enligt O. Veckans kulturfråga v.  26:  Vilken bok av en författare från något av länderna kring Medelhavet  eller som tilldrar sig där vill du lyfta fram?

 Själamakerskan av Michela Murgia tilldrar sig på Sardinien.  Boken tillägnas min mor. Båda två. Själabarn var sådana barn som lämnades bort på grund av fattigdom. Romanens Maria lämnades bort mot flera potatisar i soppan. Hon hamnade hos sömmerskan zia Bonaria. Maria fick det bra. Michela Murgia är själv adoptivbarn och det är det romanen främst handlar om. När Maria började fundera på varför zia Bonaria försvinner ibland om nätterna börjar Maria fundera. Och snart kommer hon på vad hennes andra mamma sysslar med. Jag tycker att bokens titel pekar leder mig direkt till zia Bonarias verksamhet. Dödshjälp var tillåtet på Sardinien fram till 1960.

9 kommentarer:

  1. blir lite nyfiken på din bok, har inte full koll på Medelhavsländer, vet kanske mer om Atlantiska oceanen, det har jag sett... fast har faktiskt varit i Rom

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är en speciell roman. jag tyckte mycket om den

      Radera
  2. jag hamnade också i Sardinien
    (blogspot ändrar inställningar igen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. va, ska det ändras inställningar igen? det gillar jag inte

      Radera
  3. Låter som en gripande roman. (Jag följde din länk. Min alltför vackra syster låter riktigt intressant. Jag skrev upp den på den där jättelånga listan du vet ...)

    SvaraRadera
  4. ja, den romanen tyckte jag riktigt mycket om. den där långa listan ja. vad ska en ta sig till med den?

    SvaraRadera
  5. Åh, den hade jag glömt bort. Minns nu att jag tyckte mycket om den. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  6. Jag fick min ex kärlekspartner att återvända till kärleken och lita på mig mer än någonsin tidigare. Hela mitt liv trodde jag aldrig att kärlekstrollformel kunde få tillbaka min ex älskare Mårtensson, tills min vän introducerade mig för den riktiga besvärjelsen, innan jag kontaktade några trollformler för att hjälpa mig men vet om de kunde hjälpa mig, vissa krävde de mer pengar tills Jag följer enkla instruktioner från den stora kärleksförtrollningen via hans personliga WhatsApp-nummer +12162022709, jag kunde kommunicera och ringa honom och få omedelbar hjälp av honom för att återställa mitt äktenskaps kärlek och lycka Drigbinovia Vem som helst kan fortfarande få samma hjälp från honom idag för att återta förlorad kärlek eller återställa en trasig relation och frånskild partner kan återgå till kärleken. det är möjligt eftersom det fungerar för mig inom 3 dagar, min före detta älskare ringde mig på telefon för att be om ursäkt och just nu lever vi båda tillsammans i kärlek och lycka. du kan också nå hans e-post på doctorigbinovia93@gmail.com Tack till Drigbinovia för hans begåvade krafter tack för att du tog dig tid att läsa mitt vittnesbörd?

    SvaraRadera