tisdag 15 december 2020

Tisdagstrion v. 51: Jul, jul, strålande jul


 Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 51: Jul, jul, strålande jul


 

 

 

 

 Fryst jul

1. Redan i september hade hon hela julen fryst.  



Nu har jag julen fryst, sa hon.
Nu är den i frysen, bara att ta fram.
Barnen greps av stort intresse
för den vita köksmöbeln,
med andakt närmade de sig
och berörde den hastigt med handen
och sprang så bort,
skrattande och jublande.
När julaftonsdagen kom
tinade hon upp deras jul.

Och så var den över.

Ur Mellan jul och Ragnarök av Lars Huldén


 

 
 
 
 
Jul bland bergen
 
De kom över snön till brödets
renare snö, fumlade med det i sina grova
händer, fattade det med läpparna
likt djur, stirrade ned i den mörka kalken
där vinet glänste, kände det skarpt
mot tungan, skälvde som vid minnet
av en synd och hörde för ett ögonblick
kärleken skrika i hjärtats krubba.

De reste sig och återvände till sina magra
arrenden, som låg nakna i det ödsliga
decemberljuset. Deras horisont krympte
till den egna, steniga åkerlappen
med dess träd, där blåsten naglade fast
den förfärade kropp som inte hade bett
om att bli född.

R. S. Thomas, Ur Laboratories of the Spirit. 1975

R. S. Thomas var präst i en karg trakt av Wales. Medkänslan med de fattiga församlingsborna går som en röd tråd genom hans författarskap.  
 
 

 

 

 

 

Låt det snöa

 För ett ensamt hjärta är vänliga ord
som ett vårregn
så säger turkarna
Leendet du sänder ut
vänder åter till dig
så säger man i Indien

Låt det snöa
Låt det bli jul igen
Låt det bli snötyngda granar
vid en stockstuga i bergen igen
Tänd dom där ljusen
jag vill känna dofter av stearin
Håll grytan kokande, måla världen varm
Med den röda färgen igen

På väg till min älskling
Med en längtan nervig och het
På väg till min älskling
Med ett litet rött paket

Vänlighet behöver man aldrig ångra
så säger man i Grekland
Ett rep av kvinnohår binder lätt en elefant
så säger japanen

Låt det snöa
Låt det bli jul igen
Låt klabbarna brinna
Låt mig få känna doften av nejlika igen
Sätt på kastrullerna och låt det lukta
av blossat vin
Låt stjärnorna tindra
och måla världen varm nu
med den röda färgen igen

På väg till min älskling...

En lång kyss under misteln
vill jag ha, ska han få
En briljant i en kedja av guld
en vacker gran och bara vi två

Låt det snöa
Låt det bli jul igen
Ge mig en släde och en häst, några facklor
Och en lurvig fårskinnsfäll
Sätt ett sigill av lack
tvärs över den här kvinnans glada grin
Sjung stilla natt, måla världen varm nu
med den röda färgen igen

På väg till min älskling...

Låt det snöa
Låt det bli jul igen
Låt det snöa
Låt det bli jul igen...

Ulf Lundell

20 kommentarer:

  1. Tack för de här fina tre juldikterna. Eller den sista kanske är en sång?

    SvaraRadera
  2. Vilket fint svar på veckans trio!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för det! olika tider; olika miljöer; olika infallsvinklar

      Radera
  3. Fint, efter jul har jag väl varit bland bergen, med barn och barnbarn; Sälen, Idre... Wales på sommaren, fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle gärna åka till Wales. så klart

      Radera
  4. Vilka fina dikter. Om den sista inte är tonsatt, borde den bli det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den kan ju mycket väl vara tonsatt, men jag vet inte

      Radera
  5. Gamle Lundell 🙂 Han har skrivit fantastiska låttexter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gamle Lundell, ja. still kicking and alive!

      Radera
  6. Men oj så fint! Och så fyndigt av dig! Gillar, häpnadsväckande nog, alla tre. Jag som alltid säger att jag inte gillar poesi ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns säkerligen mycken poesi som du skulle gilla. jätteroligt att du gillar dessa tre sinsemellan mycket olika dikterna

      Radera
  7. Jättefina dikter. Tack för tips!

    SvaraRadera
  8. Så roligt att du tog tre dikter! De första blev jag extra förtjust i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är den fin! vi glömmer lyriken lite i största allmänhet

      Radera