lördag 12 december 2020

En smakebit på söndag


"Min man och jag separerade nyligen, och på bara några veckor föll det liv vi skapat sönder som när ett pussel bryts upp i en hög ojämna bitar. Ibland går det inte att se skarvarna i den färdiga bilden, det finns pusselmakare som sätter stor yrkesstolthet i sådant, men oftast är de tydliga. Ljuset faller olika på inbuktningarna i ytan - det är bara på håll som bilden ser hel ut. Min yngsta dotter gillar att lägga pussel. Den äldre dottern gillar det inte, hon bygger istället korthus som alla måste vara mycket tysta och försiktiga kring. I de här skilda aktiviteterna ser jag två olika slags försök att utöva kontroll, men jag slås också att de demonstrerar att det finns mer än ett sätt att visa tålamod, och att intolerans kan ta många skepnader. Mina döttrar tar skillnaden i temperament på lite för stort allvar. " Från sidan 11 i Efterbörd av Rachel Cusk
Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjudeir varandra på smakebiter utav det vi just läser. Utan spoilers förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Mari smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. läst annat av Cusk, inte direkt lockande titel, tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  2. Känner ju igen författaren, men har inte läst något av henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. inte jag heller ännu. men det börjar bra

      Radera
  3. Tack för smakbiten, den var lockande. Kände inte till boken innan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har skrivits en del om hennes tidigare böcker. egentligen är Efterbörd först

      Radera
  4. Det var allt en "pratig" kvinna ;) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. blir det inte värre än så här ska jag inte klaga!

      Radera
  5. Måste verkligen få tummen ur och läsa något av Cusk. Lyssnade på henne på Louisiana för några år sedan och köpte en bok då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte hört henne mera än i Babel, försöka läsa hennemen nu ska jag

      Radera
  6. Cusk är poppis, lånas mycket på jobbet, har dock inte läst något. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. roligt att hon lånas! jag hoppas att jag kommer att gilla henne

      Radera
  7. Det var virkelig et fint cover på den boken. Jeg er den typen som liker puslespill, men det er lenge siden jeg har lagt noen nå. Vi har ikke egentlig plass til det her vi bor.
    Ha en riktig fin adventssøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar omslagen på alla hennes böcker. jag tyckte inte om pussel när jag var yngre. möjligen skulle jag kunna göra det nu

      Radera
  8. Hör den till samma serie som de övrig böckerna av henne? Har tänkt börja läsa henne men inte kommit dit ännu. Tack för smakbit

    SvaraRadera
  9. Den här har jag tänkt läsa men ännu inte kommit mig för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ag har hennes tre senare i bokhyllan men jag ska läsa den här först eftersom den kommer först

      Radera
  10. Rachel Cusk er så bra! Kos deg med boken
    Fint omslag

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Tror att jag har en annan bok av författaren oläst i hyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har tre olästa i hyllan. med Efterbörd kommer först

      Radera
  12. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera