söndag 27 december 2020

En smakebit på söndag

"Vi är inne på en Denny´s - restaurang. Hela stället består av anonyma, löstagbara element. Lokalen är så gott som fullsatt. Efter att ha tittat oss omkring i restaurangen fastnar vår blick på en flicka som sitter ensam vid ett fönsterbord. Varför just på henne? Varför inte på någon annan? Vi vet inte varför. Men den där flickan drar på något sätt vår blick till sig - på ett mycket naturligt vis. Hon sitter vid ett bord för fyra och läser en bok. Till en grå munkjacka har hon jeans och gula bleknade sneakers som ser ut att ha tvättats otaliga gånger. Över ryggen på stolen intill hänger en baseballjacka. Inte heller den ser ett dugg ny ut. Åldersmässigt ser flickan ut att kunna vara nyinskriven på universitetet. Hon går inte på gymnasiet men har ändå fortfarande något gymnasialt över sig. Hennes hår är svart, kort och alldeles rakt. Hon är inte särskilt sminkad och har heller inga smycken på sig. Hennes ansikte är litet och smalt. Hon har svartgröna glasögon. Då och då får hon en allvarsam rynka mellan ögonbrynen."

Från sidan 7 i Efter mörkrets inbrott av Haruki Murakama

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar kommer eventuellt HÄR


28 kommentarer:

  1. vill läsa mer av Murakami, tack för smakbiten

    SvaraRadera
  2. Jag har läst annat av honom och vill nog egentligen läsa mer. Han är speciell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. han är verkligen speciell. har läst en del, men har mycket kvar. har mestadels varit förtjust

      Radera
  3. Murakami har jag faktiskt läst en bok av. Inte säker på om jag kommer att läsa mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du nog läst "fel" bok. jag tycker inte om allt jag läst

      Radera
  4. Om en flicka sitter vid ett restaurangbord och läser en bok istället för att fibbla med telefonen så är det inte så konstigt att hon drar till sig blickarna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har du alldeles rätt i! alla håller på som galningar med sina telefoner

      Radera
  5. Inte läst något av Murakami, men han står på nyfiken på listan, få se om det blir av någon gång. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kafka på stranden tyckte hela min läsecirkel väldigt mycket om. det hade jag aldrig trott

      Radera
  6. jag är så senfärdig att jag inte läst Murakami, trots att det finns mycket att välja på o trots att han alltid får så bra recensioner. Kanske måste jag förbättra statistiken nästa år. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att du skulle gilla honom. han är något alldeles speciellt. någon enstaka gång har jag inte gillat honom

      Radera
  7. Har länge tänkt att jag ska läsa något av Murakami. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det tycker jag absolut att du ska göra, Maria!

      Radera
  8. Jag har läst en del av Murakami som jag har gillat, men den här boken har jag inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej jag har inte hört så mycket om den här boken, men vi ska läsa den i en nätcirkel

      Radera
  9. Tack för smakbiten! Jag läste den för åtta år sedan. Tyckte att den var riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gläder mig att höra. jag har annars inte hört mycket om den

      Radera
  10. Jag läste och älskade tonvis med Murakami i bloggens begynnelse men nu var det ett tag sedan. Jag har två olästa titlar i hyllan tror jag och minns inte om det här är en av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så mycket har jag inte läst. men det jag har läst har jag tyckt om i det närmaste till 100%

      Radera
  11. Haruki Murakami har jag tänkt att man kanske borde läsa något av, inte kommit längre än till tanken, längtar till att biblioteket ska öppna igen, då går såna tankar att sätta i verket. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, vi är många som väntar på att biblioteken ska öppna igen. hoppas att bibliotekspersonalen vaccineras bland de första

      Radera
  12. Jag vill också läsa mer Murakami!

    SvaraRadera
  13. Jag hoppas på att hinna läsa något av Murakami under nästa år.

    SvaraRadera
  14. Det er lenge siden jeg leste Murakami, men jeg liker godt det han skriver. Takk for smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har gillat det mesta jag läst av honom.får se hur det blir med denna

      Radera