onsdag 21 oktober 2020

Veckans kulturfråga v. 43: Vilka böcker planerar du att läsa under läslovet?

  

 enligt O: Vilka böcker planerar du att läsa under läslovet nästa vecka? 
 
Potatislov kallades höstlovet förr i tiden. Då cyklade en runt på gårdarna och plockade potatis. Inte jätteroligt, men det medförde lite egna pengar. Ganska nyttigt, egentligen.
Nästa vecka ska jag läsa en gammal roman som nu kommit ut på nytt, nämligen I som här inträden av Astrid Väring. Den handlar om mentalsjukvården på 40 - talet och har nu fått ett efterord av Kristina Sandberg. Astrid Väring är ett namn jag känner till genom föräldrarnas bokhylla. Atrium förlag

Den stora fröstölden
av Jens Nordqvist handlar om svält, plundring och mord i växtförädlingens århundrade. Det är ett reportage om framtidens mat. Författaren följer växtförädlingens dramatiska och ganska okända historia under 1900 - talet. Historiska Media.


Om jag hinner ska jag också läsa Samtycket av Vanessa Springora, en uppmärksammad debutbok om den 13 - åriga flickan som möter den berömde  mycket äldre författaren och det förhållande som utvecklas dem emellan. Detta hände på 80 - talet men det är först nu Vanessa Springora kommit sig för att skriva boken.

9 kommentarer:

  1. Det har förekommit så otroligt mycket mänskligt lidande inom mental-"vården".

    SvaraRadera
    Svar
    1. och förekommer. läs Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård

      Radera
  2. Svar
    1. ja, jag gillar att läsa äldre litteratur också

      Radera
    2. lyssnade på Vanessa Springora i Babel

      Radera
  3. Samtycket läste jag just, men de två andra är okända. Speciellt Värings bok lockar mycket!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. ja, det tror jag. var och en på sitt sätt

      Radera