söndag 4 oktober 2020

En smakebit på søndag

 "Idag har min före detta pojkvän meddelat mig att han ska flytta under sommaren. Han behöver sina kartonger, utifall att jag fortfarande har dem kvar. Kommunikationen mellan honom är trist och saklig. Som genom en gemensam överenskommelse använder vi inte längre emojisar. Jag kunde lika gärna chatta med Skatteverkets kundtjänst. Jag frågar inte hur min före detta pojkvän har det , och han frågar inte hur jag har det. Jag vill inte veta vart han ska flytta, och jag vill framför allt inte veta vem han ska flytta med eller om han nu ska flytta med någon. Jag vill bara få ut hans kartonger ur min lägenhet, glömma allt och gå vidare med mitt liv. Innan dess måste vi komma överens om en tid och en plats. Vuxna människors angelägenheter, säger jag till mig själv, förflyttande av föremål från en plats till en annan, inget märkvärdigare än så. Ren logistik. Min före detta pojkvän hatr bytt ut sin profilbild på WhatsApp. Jag funderar över vem som har tagit bilden och vem han försöker imponera på med den."

Från si. 12 - 13 i I sommar blir det nog bättre av Sisko Savonlahti

Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det AstridTerese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. 

Fler smakebitar HÄR

26 kommentarer:

  1. liknar en annan roman... tack för tips, ska föreslår i min finska bokcirkel 🇫🇮

    SvaraRadera
    Svar
    1. trevligt! vet inte mycket om denna ännu

      Radera
  2. Tycker hon funderar mycket på den där före detta pojkvännen för att inte vilja tänka på honom... Tror jag har sett den här boken på en hel del ställen, men har inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är långt ifrån klar med pojkvännen. brukar gilla finska författare

      Radera
  3. Sett den här på jobbet men har inte läst den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. helt okänd för mig, men jag tror på den

      Radera
  4. Tack för smakbiten och trevlig söndag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. håll till godo! hoppas att du får en fin söndag. här regnar det och är allmänt trist

      Radera
  5. Okänd bok för mig. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  6. Lite humor t.ex. Jag kunde lika gärna chatta med Skatteverkets kundtjänst. ... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. hur kul är det? jag är nyfiken på fortsättningen

      Radera
  7. Okänd bokTack för smakbiten! för mig.

    SvaraRadera
  8. Känner inte till den författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Kände inte till denna.

    SvaraRadera
  10. Denna bok fanns på bägge språk, dock inte på mitt bibliotek. Läser finska och engelska varvat, för att behålla språken. Tack för smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väl klokt att hålla liv i språken. undrar när det blir dags för mig att läsa japanska böcker på originalspråk???😁

      Radera
  11. Den där boken hade jag inte hört talas om tidigare. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det hade inte jag heller, men den verkar sympatisk

      Radera
  12. Svar
    1. det gör jag också. ska bli intressant att se om det goda intrycket håller i sig

      Radera
  13. "I sommar blir det nog bättre". Hmm, det är nog många som har tänkt den tanken och blivit besvikna. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det viktigaste är kanske att tänka tanken. den kan hjälpa en bit på vägen

      Radera