söndag 11 oktober 2020

En smakebit på søndag

"Eftermiddagen när Margio dödade Anwar Sadat var Kyai Jahro förnöjt upptagen med fiskarna i sin damm med inget annat sällskap än de saltstänkta dofterna som blåste in mellan kokospalmerna och höga toner från havsbruset, resterna av en storm som kröp förbi sjögräs, eldkronor och korallbuskar. Kyai Jahros damm låg i en vanskött kakaoplantage där frukterna var så smala och torra att de mer påminde om chilipeppar än kakao. Plantagen var bara till nytta för fabriken som kom och lade beslag på bladen varje eftermiddag. En å som vimlade av ormhuvudfisk och ål rann genom plantagen, och ån omgavs av ett träsk som tog upp överflödet av vatten när den svämmade över. En kort tid efter att plantagen hade gått i konkurs hade det börjat komma folk som markerade ut odlingsmark i träsket. De rensade bort vattenhyacinterna och de täta snåren av vattenspenat, och planterade ris. En av dem var Kyai Jahro."

Från sidan 7 i Tigermannen av Eka Kurniawan

En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheteen som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

14 kommentarer:

  1. Omslaget är lite otäckt. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  2. En okänd bok för mig. En väldigt effektfull början är det i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker också att det är en rivstart. ser fram emot resten

      Radera
  3. plantageliv verkar tufft, tack för smakbiten

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var det säkert. jag är väldigt nyfiken på fortsättningen

      Radera
  4. Okänd bok för mig. Dina smakbitar får mig alltid att tänka att jag borde bredda mitt läsande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! det var fint sagt! jag är nyfiken på vad som skrivs annorstädes i världen. till exempel

      Radera
  5. Läskigt omslag och spännande smakbit. Tack för den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. omslaget är lätt aggressivt. inledningen tycker jag är skickligt gjord

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Det verkar vara ett hårt liv de lever.

    SvaraRadera
    Svar
    1. risodling passade säkert på den vattensjuka marken. men det blir säkert jobbigt

      Radera
  7. Den här berättelsen är komplex. Jag gillar att läsa om främmande länder och miljöer, däremot är jag inte så förtjust i deckargenren. Hittade inget betyg av någon som läst boken, måste säga att jag blev lite kittlad...Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror inte att det blir så mycket deckare av denna. spännande, ja. och den annorlunda miljön är intressant

      Radera