tisdag 28 april 2020

Tisdagstrion : Eld

Ugglans & Bokens tisdagstrio v. 18 gäller med anledning av Valborg på torsdag: Eld

Minnen av eld av R S Thomas

Den walesiske prästen R. S. Thomas älskade naturen och var en ivrig fågelskådare. Han kritiserade konsumtionssamhället, men är för den skull ingen misantrop. Medkänslan med de fattiga bönderna på de leriga åkrarna var stor
Själsfränden framför andra var Sören Kierkegaard. Som pensionär återvände RS Thomas till sin barndoms ö, Holy Island, längst ut i nordvästra Wales. R(onald) S(tuart) Thomas har i olika omgångar nämnts i nobelprissammanhang, men när Seamus Heaney fick priset 1996 blev det för sent för den då 82-årige Thomas, som dog 2000.


Totalskada av Helena von Zweigbergk

Agneta och Xavier lever i ett äktenskap som sett sina bästa dagar. 
En dag ska de ha bjudning och Agneta ska steka harar. Hon sätter stekpannan på spisen med smör i och tänker att hon bara ska ta en cigarett på trappan.  Där har hon sin egentid. Men rökpausen tar en ända med förskräckelse. I de rykande ruinerna av sitt hem letar de bland spillrorna efter något att ta vara på. En kan dra vissa paralleller till äktenskapet.

Dina ögon äro eldar

Dina ögon äro eldar, och min själ är beck och kåda.
Vänd dig från mig, förrn jag tändes som en mila
                                      innantill!
En fiol jag är med världens alla visor i sin låda,
du kan bringa den att spela, hur du vill och vad
                                     du vill.
Vänd dig från mig, vänd dig till mig! Jag vill brinna,
                                    jag vill svalna.
Jag är lust och jag är längtan, gränsbo mellan höst
                                    och vår.
Spända äro alla strängar; låt dem sjunga, rusigt galna,
i en sista dråplig högsång alla mina kärleksår.
Vänd dig till mig, vänd dig från mig! Som en höst
                                    kväll låt oss brinna;
stormens glädje genomströmmar vårt banér av blod
                                   och gull 
tills det lugnar och jag ser i skymning dina steg för
                                   svinna,
du, den sista, som mig följde för min heta ungdoms
                                   skull.
Erik Axel Karlfeldt, Ur Fridolins visor, 1901


18 kommentarer:

  1. Spännande exempel du har. Och då vet jag nu var ”dina ögon äro eldar” kommer ifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är i varje fall väldigt olika varandra

      Radera
  2. Eventuellt har jag läst dikten, när jag gick i gymnasiet. Karlfeldt läste vi en hel del av. De andra känner jag inte till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. minns inget aav Karlfeldt från gymnasiet. det jag läst har jag läst senare

      Radera
  3. Har inte läst någon av dina. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  4. intressant trio, inte läst Helena von Zweigbergks bok men lyssnat på henne, läskigt för en stugsittare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, så kan det gå! vi ska ha brandsyn här imorgon

      Radera
  5. Totalskada vill jag läsa! De andra två hade jag inte hört talas om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helena von Zweigbergk är skicklig på att skildra relationer

      Radera
  6. Jag har bara läst en novell av Helena von Zweigbergk, men vill definitivt läsa någon av hennes romaner också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst flera stycken. de varierar lite i kvalitet, kan jag tycka. men relationerna har hon alltid koll på

      Radera
  7. Inte läst någon av böckerna, men känner till dikten i varje fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Karlfeldt är väl också den mest kända av författarna

      Radera