torsdag 30 april 2020

Helgfrågan v. 18

  • Brevvännerna, Eli Åhman Owetz (Harper Collins)
  • Där kräftorna sjunger, Delia Owens (Forum)
  • Bergens stjärnor, Jojo Moyes (Printz)
  • Jamåhonleva, Anders Roslund (Albert Bonniers förlag)
  • Mitt liv som råtta, Joyce Carol Oates (Harper Collins)
  • I oxögat, Ida Andersen (Polaris)
  • Ödesmark, Stina Jackson (Albert Bonniers förlag)
  • Jägarinnan, Kate Quinn (Harper Collins)
  • Terapeuten, Helene Flood (Polaris)
  • Nästa!, Nina Lykke (Wahlström & Widstrand)
  • Tistelhonung, Sara Paborn (Albert Bonniers förlag)
  • Skuggjägaren, Camilla Grebe (Wahlström & Widstrand)
Det är Bonniers Bokklubbars redaktörer som nominerar böcker från året som gått. En jury väljer sedan ut de tolv mest relevanta nomineringarna och svenska folket får sedan rösta fram sin favorit. För att bli nominerad ska boken uppfylla följande kriterier:
  • Hög språklig kvalitet.
  • Väl berättad historia sett till handling, karaktärer och miljö.
  • Tilltalar en bred läsekrets.
  • Svensk och utländsk skönlitteratur (spänning och roman).
  • Utgiven på svenska i Sverige (oberoende av förlag/egenutgivning) under året som gått.

Mias helgfråga:
Vilken bok känner du dig mest sugen på att läsa av de nominerade?

Jag är väldigt nyfiken på 

I oxögat av Ida Andersen. Småland, midsommar 1741

Bonusfråga: Bonusfråga: Var det någon bok de missade nominera enligt dig? 

Elina Boardy, Nätterna på Winterfeldtplatz 

18 kommentarer:

  1. I oxögat finns på jobbet liksom Boardys, har dock inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svar på kommentar om årtal: Om jag förstått rätt med nomineringarna så är det böcker utgivna mellan maj 2019- till och med april i år. Läst det någonstans, inte helt hundra på det men 2020 är ju bara några månader gammalt och inte så många böcker utgivna, så det känns som att det kan stämma.

      Radera
    2. jag tycker aldrig att det står klart någonstans. Oates och Grebe kom ut i nov 2019. Jamåhonleva kom också 2019 liksom Brevvännerna kom i maj 2019. då är det nog 1 år till baka

      Radera
  2. vi får se, kanske läser jag någon

    SvaraRadera
  3. I oxögat vill jag också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den kan vara riktigt intressant. bor ju granne med Småland

      Radera
  4. Historiska romaner är alltid lockande.

    SvaraRadera
  5. Din bonusbok hade jag inte hört talas om så den får jag kolla upp.

    SvaraRadera
  6. Ok, det är alltså så nomineringarna går till. Men Atwoods bok, som jag nämnde, gavs ju faktiskt ut på svenska förra året, så den borde ju kunna kvalificera sig då, eller?

    SvaraRadera
    Svar
    1. antagligen. jag blir inte riktigt klok på vad som gäller

      Radera
  7. I oxögat står faktiskt oläst här hemma i hyllan. Är också sugen på att läsa den (även efter nomineringen)

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väl i alla fall splitter ny? jag är riktigt nyfiken på den

      Radera
  8. Boardys bok borde jag nog ta och kolla upp! Jag läste Tiden är inte än för några år sedan och den tyckte jag var fantastisk.

    SvaraRadera
  9. Jag vill försöka läsa alla men vi får väl se.

    SvaraRadera