tisdag 9 juli 2019

Tisdagstrion


Helena på Ugglan&Boken: Den här veckan är temat för tisdagstrion "blommigt". Tolka på valfritt sätt och lämna en länk, så vi kan ta del av varandras tips

Rosen på Tistelön av Emelie Flygare Carlén handlar om ett rättsfall i den bohusländska skärgården. Smugglarens syster förälskar sig i rättvisans representant vilket naturligtvis är mycket olämpligt. Går just nu som radioföljetong.
Svarta näckrosor av Michel Bussi köar jag för på biblioteket. Claude Monet målade sina berömda Näckrosor i byn Giverny. Dit åker horder av turister. Men när Jérôme Morval, en man lika besatt av konst som av kvinnor, hittas död i närheten av den vackra trädgården visar byn upp en mörkare sida. 


Iris och löjtnantshjärta av Olle Hedberg handlar om förälskelsen mellan löjtnant Molander och servitrisen Iris. Alf Kjellin spelar mot Mai Zetterling i filmatiseringen. Romanen kom 1934 och filmen 1946.

23 kommentarer:

  1. riktigt fina blomtitlar, inte läst dessa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svarta näckrosor har jag inte läst ännu

      Radera
  2. Det var lite annorlunda och skojsiga titlar. Kan faktiskt tänka mig att läsa alla tre - även deckaren :)

    SvaraRadera
  3. Kul trio. Har läst Rosen på Tistelön och även Hedbergs bok, tror jag. Svarta näckrosor har jag i ljudbokshyllan. Lyssnat på en annan av författaren. Skriver lite annorlunda deckare.

    SvaraRadera
  4. Åh, Rosen på Tistelön lät spännande. :) Jättefina blomböcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Emelie Flygare Carlén är inte så dum. kul med de där äldre kvinnliga författarna som håller än idag

      Radera
  5. Svarta näckrosor vill jag läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  6. Svarta näckrosen funderade jag att ta med men valde sen bort den. De två andra känner jag inte till. Tack för tips!

    SvaraRadera
  7. Svarta näckrosor verkar spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror att den är lite annorlunda andra deckare

      Radera
  8. Rosen på Tistelön har jag läst. Jag tyckte väldigt mycket om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. EFC känns inte så mossig. Det beror kanske på hennes stora människokännedom

      Radera
  9. Svarta näckrosor är jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag med. har inte läst något av Buzzi

      Radera
  10. Rosen på Tistelön ja, den läste jag för länge sedan och för ännu mycket längre sedan läste jag Iris och löjtnantshjärta. Tyvärr minns jag ingenting av Hedbergs bok men om jag började läsa i den skulle kanske minnet komma tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst några romaner av Olle Hedberg, men jag säger som du, jag kommer inte ihåg dem. han var ju väldigt produktiv

      Radera
  11. Svarta näckrosor står här hemma oläst.

    SvaraRadera
  12. Romaner som utgår från verkliga rättsfall brukar vara spännande. Inte läst någon av dessa böcker, så tackar för tipsen!

    SvaraRadera