torsdag 4 juli 2019

Helgfrågan v. 27

Har ni gjort en sommar läslista eller tar ni bara en bok som ni känner för? undrar Mia i sin Helgfråga. Nej, jag har inte gjort någon lista, men jag har packat en väldig kasse så jag säkert har att välja mellan. Men jag har tänkt att jag i första hand ska läsa
                        
 
 
Kärlekens Antarktis av Sara Stridsberg. Har läst ett litet stycke och förundrats över det fullständigt förtrollande språket. En glömmer nästan det hemska innehållet.

Portrait of a lady av Henry James blir sommarens omläsning.
                                                             

En cirkel av sten av Elly Griffiths har jag laddat ner på telefonen och ser fram emot att läsa

 
Damm av Claire- Louise Bennett lär vara något för oss som gillar Henry David Thoreau. Här handlar det om en kvinna som dragit sig undan världen.


Maddaddam av Margret Atwood är både SF och dystopi; alltså vanligtvis ingen av mina favoritgenrer. Men med favoriten Atwood som som upphovskvinna så...

Och så blir det nog lite barnböcker och en del oväntade fynd på bokbussen också.

Bonusfrågan gäller vad vi gör när vi inte läser?
Då ser jag gärna en film eller frossar i någon serie.

15 kommentarer:

  1. maddaddam skrevs det mycket om på bloggarna för några år sen. Varför skaffade jag inte den? Hmm...

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. jag har förträngt min japanska sommarläxa...

      Radera
  3. Kärlekens Antarktis var årets första bok för mig. Portrait of a Lady vill jag gärna läsa. Undrar om den är svår att lyssna på på engelska. Jag har hittills dragit mig för att lyssna på klassiker eftersom jag är rädd att det äldre språket är lite knöligt att hänga med i, men det kanske bara är som jag inbillar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag skulle vilja påstå att det mycket beror på inläsaren. tror inte alls att det behöver vara så svårt. men klart att det kräver koncentration

      Radera
  4. Elly Griffiths har jag tänkt läsa mer av. Kanske i sommar...

    SvaraRadera
  5. Damm har jag lånat på jobbet men den är inte med på resan, blir mest ljudböcker nu och annat än läsning...intressant det du ”säger” om Stridsbergs bok, drar mig för den pga att den verkar hemsk men språket kan ju göra sitt till så en nästan glömmer...

    SvaraRadera
    Svar
    1. har faktiskt också tvekat lite, men språket, språket. hur gör hon?

      Radera
  6. Jag blir hela tiden påmind om att jag ska fortsätta med Griffiths Galloway-serie men det går segt alltså. Det är ju bra böcker men jag vet inte vad som gjorde att jag tappade intresset efter senaste.. hmm, tål att undersökas!

    SvaraRadera
  7. Åh så många intressanta böcker! Maddaddam har jag ju dessutom läst.

    SvaraRadera
  8. Ser ut som en fin blandning under sommaren.

    SvaraRadera
  9. En cirkel av sten vill jag läsa.

    SvaraRadera
  10. Intressanta böcker. Tack för tips!

    SvaraRadera