tisdag 28 maj 2019

Veckans topplista v. 22 - Vårens bästa


Johannas deckarhörna: Nu är våren på väg att övergå i sommar och det är dags att summera vårens favoriter. Därför handlar topplistan idag om vårens bästa böcker, dvs guldkornen bland det vi läst under mars, april och maj
1. Tre systrar av 
Dyster rapport från Maos Kina. Alla människor är underkastade ett system, men kvinnornas situation är förfärande
2. Fallet Sigrid Gillner av Eva F. Dahlgren
En fantastiskt skickligt skriven biografi över en rakryggad människa som alltid stod för sina åsikter och även kunde erkänna när hon haft fel. 
3. Den goda dottern av Karin Slaughter
När jag äntligen kom mig för att läsa en roman av Karin Slaughter blev jag glatt överraskad. Spännande och psykologiskt trovärdigt. 
4. Pachinko av Min Jin Lee berättar ett stycke okänd historia som man inte vill tala om i Japan. Romanen tilldrar sig i Sydkorea och Japan. Pachinko är en bred episk roman och en släkthistoria som spänner över fyra generationer.
5. Odla i stan av Peter Streijffert är en entusiastisk och lärorik bok som kan få vem som helst att störta ut och åtminstone köpa en pallkrage. Handfast och rolig.

28 kommentarer:

  1. Har läst Den goda dottern och Pachinko. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  2. Pachinko lånade jag hem men den var så omfångsrik att den fick vända om. Men sen så ska den bli läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var många sidor, men den är så otroligt bra

      Radera
  3. Pachinko står oläst här hemma, verkar vara dags att flytta upp i högen!

    SvaraRadera
  4. Fallet Sigrid Gillner låter intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var jag helt oförberedd på, men den var så jättebra

      Radera
  5. Så Den goda dottern var bra? Läste en bok av Slaughter för ett tag sen som var för våldsam men det kanske inte den här är? Får ta och testa känns det som...Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har svårt för om det blir mycket blod och våld, men Den goda dottern tyckte jag var oväntat bra

      Radera
  6. Svar
    1. släkthistoria om ett okänt historiskt fenomen

      Radera
  7. Pachinko vill jag läsa. Tre systrar låter också intressant. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant både historiskt och miljömässigt

      Radera
  8. Spännande bokblandning! Jag har inte läst någon av böckerna.

    SvaraRadera
  9. Nummer 3 och 4 har jag i min olästhylla och de skall läsas. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
  10. Svar
    1. de är bra alla fem var och en på sitt sätt

      Radera
  11. Åh, Den goda dottern ska jag snart läsa. Den står på läslistan för juni :)

    SvaraRadera
  12. Pachinko orkade jag inte igenom. Jag tyckte inte att den var särskilt bra skriven. Platt. Tyvärr, för ämnet är angeläget. Hade den inte haft så stort omfång hade jag nog läst hela ändå.
    Dahlgrens bok och tre systrar blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dahlgren är väldigt bra. ska läsa hennes andra också

      Radera
  13. Kanske det blir Pachinko i sommar..

    SvaraRadera
  14. Nu blev jag ju jättenyfiken på Tre systrar, noterar. Tack för tips!

    SvaraRadera