söndag 19 maj 2019

En smakebit på søndag

"Hon sitter vid fönstret. Ett mjukt morgonljus silar in genom den glesa gardinen.Grannarna står och pratar, pekar upp mot himlen. Vad tittar de på? Vad pratar de om? Hon öppnar försiktigt fönstret på glänt. Doften av syren väller in. Bedövar henne, påminner henne om Uppsala. Om livet. Hon sätter papper i skrivmaskinen. Nu ska den bli av. Boken om vad som hände i hennes liv, vad som gjorde henne vingklippt. Hon börjar:" Hela denna historia..." Nej. Hon backar, kryssar över, börjar om: "Mina syskon, som eicke fått del av detaljer eller namn - bara fått veta vad som bröt her mig - villejag skulle en gång när jag är borta få full klarhet." Hon sluter ögonen. Ska hon börja med Ellen Key och sommaren hos henne? Ellen Key hänger på väggen och tittar lugnt ner på henne från sitt svart - vita fotografi med dedikation. Eller ska hon börja med Hjalmar Branting? Kampen mot orättvisor och klassamhälle. En kamp som fördes med idealitet och offer. Brantings porträtt hänger bredvid Ellen Key. Hon tänker på hans begravning, då hon fick porträttet av Tage Erlander. Tage Erlander - hon blir het av ilska. Hon plockar fram hans brev och läser det återigen."
Från sidan 9 i Fallet Sigrid Gillner av Eva F Dahlgren
Läsutmaningen En smakebit på söndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att avslöja för mycket. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR

24 kommentarer:

  1. tack för annorlunda smakbit av intressant författare

    SvaraRadera
  2. Hon verkar ha varit med om mycket, träffat stora namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har hon verkligen. och hon är orädd och skräder inte orden

      Radera
  3. Tack för smakbiten Jag blir nyfiken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vrålläser. otroligt spännande. Eva F Dahlgren har gjort ett imponerande arbete

      Radera
  4. Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är verkligen mycket intressant, spännande och lärorik

      Radera
  5. Det var en ny bok för mig men den låter intressant och fin att läsa. Tack för smakbiten! Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant. förklarar mycket och en ser samband och sammanhang

      Radera
  6. Var tvungen att googla på henne... Verkar vara en intressant person att läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. otroligt intressant! kände inte till henne alls, men boken nämndes i en annan bok och jag blev intresserad

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Det var en ny bok för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är ny för mig också. men - så bra!

      Radera
  8. Författaren är en av mina favoriter, har läst flera böcker med verklighetsanknytning. Denna kanske är ny för den har jag inte läst...ännu. Tack för smakbit, ska genast kolla upp den. Trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. har inte läst något tidigare av den här författaren, men jag ska läsa flera. Fallet Sigrid Gillner kom ut 2008

      Radera
  9. En bok som jag inte hört talas om tidigare. Låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. författaren kände jag till men inte titeln. mycket lärorik bok. bra skriven och så spännande!

      Radera
  10. Känner inte till boken eller författaren. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. snart klar med boken. ska läsa mer av författaren

      Radera
  11. Omslaget lockade inte alls men smakbiten gjorde det!

    SvaraRadera
  12. Det var en väl vald smakbit, jag blir riktigt nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har bara några få sidor kvar i boken. den är så bra. och så läsvärd

      Radera