torsdag 2 maj 2019

Helgfrågan v. 18

Mia undrar  helgfrågan v. 18 om vi deltar i några läsecirklar eller med vem vi diskuterar böcker.
Svar: Jag deltar i organiserade läsecirklar och diskuterar böcker med så gott som alla i min omgivning eftersom så gott som alla i min omgivning är läsande människor. 
Bonusfrågan rör ett bra recept på tårta.
Den här tårt/kakan gör jag en gång om året. Jag har inget recept på den, men den är vanligtvis uppskattad. En gör tunna mördegsbottnar och lägger ihop dem med chokladkräm och fin hallonsylt på varannan botten. Överst ett lager chokladkräm garnerat med Non stop. Därefter får tårt/kakan vila ca fem dagar i kylskåp. Sedan avnjuts den i ganska tunna skivor till en kopp riktigt gott, starkt kaffe.

18 kommentarer:

  1. Oj jag blev sugen på din tårta! Visst är det härligt att man kan prata böcker med sina vänner. Jag gör ofta det, fast inte i organiserad form.

    SvaraRadera
  2. goda tårtor tackar jag inte nej till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tårtor är inte det godaste jag vet. men min tårt/kaka tycker jag om

      Radera
  3. Den tårtan är nog god. Dock innehåller Nonstop spår av jordnötter, vilket mina döttrar inte tål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du kan lägga något annat färgglatt på tårtan

      Radera
  4. Jösses den tårtan låter god men kanske lite avancerad. Kul att delta i bokliga event.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, nej, den är jättelätt att göra. tar bara lite tid att baka bottnarna

      Radera
  5. Fin tårta. Äter sällan tårta men den lockar lite ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är inte heller förtjust i tårtor, men den här är mer åt kaka och hallon - och chokladsmaken gifter sig så fint

      Radera
  6. Den tårtan ska jag lägga på minnet, det lät gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är god. och jättelätt att göra. men den måste ha tid att mogna

      Radera
  7. Jag är inte så mycket för tårta och inte heller bra på att baka så att de gånger vi ska ha tårta så får det bli köpetårta. Jag pratar böcker med släkt o vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. köpetårta går naturligtvis bra också. det är roligt med människor en kan tala böcker med

      Radera
  8. Den låter god. Kan tänka mig att det blir en god smak.

    Jag har färre läsande människor i min omgivning men de läser ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är god. och lite mittemellan.
      då har du en mission att fylla

      Radera
  9. Trevligt att ha läsning och böcker som ett gemensamt intresse i omgivningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är det. kul att tipsa den ene eller den andre om böcker en tror ska passa dem

      Radera