tisdag 9 juli 2024

Tisdagstrion v. 28 2024: Strand (i författarnamn, boktitel eller miljö)


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 28: Strand (i författarnamn, boktitel eller miljö) 


1. Strand, Ett hem för själen. Ellen Keys Strand av Ingela Bendt.  EK flyttade in i 60 år gammal 1910. Hon blev en världsberömd författare.   som chockerade samtiden med sin kärlekslära och vars idéer om pedagogik och barnuppfostran präglar oss än i dag. På Strand förverkligade Ellen Key sin vision om vardagsskönhet – hemmet som en levande plats, med konst och blommor, öppet för ljuset och för vännerna. Hon testamenterade Strand till Tolfternas vilobehövande kvinnor år 1914 och än idag är det möjligt för kvinnor att söka stipendium sommartid för att vistas på Strand.
2. Törnrosa av Ingrid Sjöstrand. Cilla går på bio med Bo. Och på skoldans med Bo. Och är ute och åker skidor med Bo. Oavsett vad mamma har för synpunkter. Bo har gult hår som han stryker upp med vaselin och glasögon med svarta bågar och första gången Cilla ser honom har han trenchcotten bakfram. Det är modet i hans plugg. Man måste faktiskt göra någonting. Och alla kan inte vara swingpjattar.

3. Mannen i skogen. En biografi över Vilhelm Moberg av Jens Liljestrand. Trots att VM var berömd författare, dramatiker och opinionsbildare har det inte förrän nu funnits någon heltäckande biografi över honom. 731 sidor, ill., med litteraturförteckning och register. Hittade den för en tia på loppis för några dagar sedan.

23 kommentarer:

  1. Vill gärna besöka Strand och har länge tänkt läsa boken om Moberg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är så fint på Strand! gör då också ett besök på Haidenstsamds Övralid på andra sidan Vättern. han var också mån om hemmiljön men på ett annat sätt. det hade ju varit kriminellt att INTE köpa Liljenberg för en tia!

      Radera
  2. Ett hem för själen av Ellen Key har jag i bokhyllan men inte varit där, lyssnade på Jens Liljestrand när han berättade om boken på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köpte en kudde på Strand med prästkragar. den är sydd också! dotterdottern fick den eftersom hon varit på Strand och berättade om det.

      Radera
  3. WOW vilket kap....10:- för Moberg, mycket läsvärd bok tycker jag, framförallt vad gäller hans kritiska syn på sitt hemland Sverige...

    SvaraRadera
  4. ja, den måste jag ju bara köpa. VM stack ju inte under stol med sina tyckanden, precis.

    SvaraRadera
  5. Vilhelm Moberg var en man att frukta. Jag tror mig minnas att han gick i närkamp med Olof Palme, och jag tror inte det var till Palmes fördel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, VM var både mäktig och myndig. hade varit intressant att lyssna på en debatt mellan Moberg och Palme

      Radera
  6. Jag måste läsa klart boken om Moberg.

    SvaraRadera
  7. Ellen Key fascinerade mig ett tag i tonåren, minns att jag läste en hel del om henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker att hon är fascinerande fortfarande. en del håller en med om; annat inte

      Radera
  8. Idel böcker som jag inte har läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett hem för själen är väldig fin. tror inte att jag var helt förtjust i Sjöstrand. men de övriga i cirkeln gillade

      Radera
  9. Mannen i skogen har jag i läslistan ovh jag hoppas att den blir läst så småningom. Törnrosa tror jag inte att jag har läst, men jag minns titeln. Vore kanske roligt att läsa den nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Törnrosa var jag inte alldeles förtjust i om jag minns rätt. Mannen i skogen får vänta på sin tur. Ingela Bendts bok om Strand är väldigt fin

      Radera
  10. FrökenChristina9 juli 2024 kl. 18:59

    Det känns som mycket bok för 10 kr. Grattis till det fyndet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det var verkligen något att kalla fynd!

      Radera
  11. Tack för tre intressanta tips! Skriver upp!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
  12. Mannen i skogen vill jag gärna läsa nån dag (längden avskräcker mig lite). Ellen Keys Strand vill jag gärna besöka!

    SvaraRadera