söndag 14 juli 2024

En smakebit på søndag v. 28 2024

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger håller i bloggutmaningen En smakebit på søndag. Den går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan att för den skull spoila något, förstås. Min smakebit v. 28 kommer från Morgonstjärnan av Karl Ove Knausgård.

"Skulle jag någonsin skriva en kärleksdikt skulle den vara till skärgården. Till det maritima livet, där vattnet är vägen och båtarna fortskaffningsmedlet. Jag hade aldrig lyckats uttrycka det för någon, vad jag menade, vad som steg inom mig när jag såg kajerna i stan där folk förtöjde sina båtar, färjorna som gick ut till öarna, vattnet som slog upp mot bankhuset, hotellet, packhusen, paxckhusen som låg längs vägen, fiskmottagningen med sina makrillar liggande på is i cellplastlådor, flaggorna som fladdrade i sjöbrisen från havet och stänerna som klirrade. Skogen på de stora öarna, de gräsklädda sänkorna på de små holmarna, fyrtornet i flodmynningen, fiskarna i djupet, krabborna på havstulpanerna om nätterna."

Fler smakebitar HÄR

10 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten!
    Knausgård är ingen favorit. Kanske jag borde ge honom en chans till ändå?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knausgård är en favorit för mig. jag tycker nog att du kan ge honom en chans ändå

      Radera
  2. gillade denna, Knausgård skriver bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. vart försvann min kommentar?

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Den här har jag fått rekommenderad men är skeptisk till Knausgård

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar Knausgård! allt av Knausgård!

      Radera
  4. Knausgård och jag fungerar inte ihop 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. är ni inte kompatibla så är ni inte. men han bör få en ärlig chans

      Radera
  5. Jag har inte läst något av Knausgård. Undrar om jag borde.

    SvaraRadera
  6. Han skriver riktigt poetiskt här, jag blir avskräckt av hans tjocka romaner! Går inte att läsa i sängen, o man får avsätta många veckor för att läsa en bok, tror jag, har inte läst något av honom. Gillade intervjun med honom hos Babel dock, han var lite spjuveraktig. Tack för smakbit

    SvaraRadera