onsdag 15 juni 2022

Veckans kulturfråga 24 2022

  
Veckans kulturfråga v. 24 enligt O: Vilka verk med HBTQ - tema vill du lyfta fram?

Call Me By Your Name (2017)
Ung kärlek är temat i filmatiseringen av André Acimans uppväxtroman om en 17-årig italiensk pojke  som förälskar sig i sin pappas amerikanska assistent. Väldigt vacker film.
 
2. Ett litet liv av Hanya Yanagihara. En alldeles fantastisk bok som bl. a. skildrar kärleken mellan den illa tilltygade juristen Jude och skådespelaren Willem.

3. Absolut noll av Anna Fock fick  Katapultpriset och Borås Tidnings debutantpris. Den tilldrar sig i HBTQ - kretsar i St. Petersburg. Huvudperson är Nikita Bokarev, 22, som arbetar som biografmaskinist och hans ljusblå (homosexuella) vänner.

4. Ers Majestäts olycklige Kurt. Film efter Lena Ebervalls och Per - Erik Samuelsons bok med samma namn. Den handlar om Kurt Haijbys och Gustaf V:s skandalösa kärleksaffär på 30 - talet. Överståthållare Torsten Nothin ledde jakten.
Klimakteriehäxan satte mig på spåret.

6 kommentarer:

  1. Å Kurt kom jag inte ihåg! En helt fenomenal bok! "Ett litet liv" har jag haft länge men tjockleken har skrämt mig så den är inte läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var du som visade mig till Kurt. låt dig inte skrämmas av omfånget på Ett litet liv

      Radera
  2. Svar
    1. den är väldigt fint och känsligt gjord

      Radera
  3. Åh, Ett litet liv borde jag självklart haft med!

    SvaraRadera