tisdag 14 juni 2022

Tisdagstrion v. 24 2022: Husdjur


Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 24: Husdjur 

1. Gubbe och katt av Nils Uddenberg.  En hemlös katt väljer ut Nils Uddenberg och hans hustru till sina människor.Först flyttar den in i ett redskapsskjul. Sedan får den mat. Och så börjar paret Uddenberg kalla den "hon".  Hustrun fotograferar henne.  "Hon" blir till Kissen. Kissen utökar tålmodigt sitt revir och vips! har hon flyttat in till paret Uddenberg, som känner sitt ansvaret växa.

2. Väggen av Marlen Haushofer. Den bayerska viltspårshunden Lo är ett ovärderligt sällskap för den isolerade kvinnan. Fäboden som kvinnan finner under sina promenader i trakten blir ett bra sommarviste för djur och människa och är någon sorts paradis på jorden där även de jordiska bekymren släpper. Kvinnan känner att hon förvandlas.

3.  Även en ihålig nöt vill bli knäckt av Barbro Lindgren. I den ägnar hon sig åt de stora filosoferna. På sitt sätt. Åt somliga nickar hon instämmande medan andra - som till exempel Hegel - avrättas jäms med fotknölarna med uppiggande respektlöshet. Så här kan det låta: "...På morgonen denna dag låg en liten spindel fastklamrad vid sitt ägg på botten av igelkottens vattenskål. Jag tog försiktigt upp den och satte den på ett salviablad. Den levde till min glädje och höll hårt i ägget. Sen gick jag därifrån. Efter en stund gick jag tillbaka - då var salviabladet tomt.
Efter spindelräddningen gick jag in och läste lite av Voltaire, om han eventuellt skrivit något om spindlar och deras räddningar, men det hade han inte..."

24 kommentarer:

  1. Gubbe med katt har jag läst den var bra men inte de andra

    SvaraRadera
  2. Gubbe och katt har jag läst :) Väggen är jag intresserad av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs Väggen! den är något enastående!

      Radera
  3. känner till böckerna men förmodligen inte läst

    SvaraRadera
  4. Väggen ja, hon har ju faktiskt katter också 🙂

    SvaraRadera
  5. Gillar alla dina tre! Väggen funderade jag på att ha med, men valde sen annat.

    SvaraRadera
  6. Gubbe och katt skall jag läsa så småningom för den står redan i hyllan. Tack för övriga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. om jag inte tar alldeles fel har han skrivit en fortsättning också

      Radera
  7. Väggen har jag läst. Det var en stark upplevelse. Barbro Lindgren har jag nog läst alldeles för lite. Tack för påminnelsen!

    SvaraRadera
  8. Gubbe och katt ska jag kolla upp. Det låter som en jättemysig bok. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är det verkligen. och jag tror att det finns en fortsättning också

      Radera
  9. Nya titlar för mig. Tack för tips.

    SvaraRadera
  10. Väggen har jag läst och rekommenderar. De andra två tips verkar bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, verkligen! Väggen är något utöver det vanliga. de andra två är också läsvärda

      Radera
  11. Väggen! Vilket bra exempel, att jag inte tänkte på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. där finns ju både katt, hund och ko, egentligen. jag glömde Mamma Mu och Kråkan

      Radera
  12. Väggen var en verklig läsupplevelse! Gubbe och katt var en fin historia också.

    SvaraRadera
  13. Jag har läst dina två första och verkligen tyckt om dem.

    SvaraRadera