söndag 12 juni 2022

En smakebit på søndag

astridterese på den norska bokbloggen Betraktninger administrerar søndagens smakebitar. Vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers förstås.

"Pilar Terneras son hämtades till farföräldrarna två veckor efter födseln. Ursula tog motvilligt emot honom, och gav än en gång efter för sin makes envishet då denne inte kunde stå ut med tanken att någon av hans blod skulle driva vind för våg. Hon satte dock som villkor att barnets verkliga ursprung skulle hållas hemligt, även för barnet självt. Trots att han döptes till José Arcadio slutade det med att de, för att undvika förvirring, rätt och slätt kallade honom Arcadio. Vid den tiden rådde en sådan febril aktivitet i byn och en sådan företagsamhet i huset att passningen av småbarnen fick komma i andra hand." 

Från sidan 46 i Hundra år av ensamhet av Gabriel García Márquez. Fler smakebitar HÄR
 

18 kommentarer:

  1. Den här läste jag strax efter att han fick Nobelpriset. Som jag minns det så var första halvan en plåga och den andra halvan var riktigt bra 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läste den för länge sedan och tyckte mycket om den. nu är jag lite tveksamtill att läsa om den, men vi ska ha den i en läsecirkel

      Radera
  2. köpte den här nya översättningen på rea

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte den var lite jobbig att läsa eftersom så många av personerna har samma namn. Det finns närmare 30 män som heter Aureliano och ett antal män som heter José Arcadio. Flera kvinnor heter Remedios.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det finns en släkttavla i början av boken. den blir nog användbar

      Radera
  4. Denne har jeg begynt på to ganger, men kommer ikke videre. Håper den faller i smak hos deg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst den en gång för länge sedan och då älskade jag den

      Radera
  5. Jag har inte läst den här boken, den har inte haft någon större dragningskraft på mig. Tack för smakbit

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var en läsupplevelse för mig första gången jag läste den. får se hur det går nu

      Radera
  6. Har den oläst i bokhyllan, i en annan utgåva. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag köpte mitt ex på bokrean i nyöversättning av Lina Wolff. ska bli spännande att läsa den igen

      Radera
  7. Det här är en klassiker jag tänkt läsa, men det har inte blivit av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst den en gång tidigare- nu ska vi ha den i en läsecirkel

      Radera
  8. Inte läst den här klassikern men någon gång kanske. Tack för smakbiten!

    Svårt att blogga med namn etcetera så blir som anonym
    Bokdamen

    https://bokdamenblog.wordpress.com/


    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det händer mycket konstigt med kommentarerna nuförtiden. jag ser fram emot att läsa den igen. gissar att släktträdet kommer till stor nytta

      Radera
  9. Känner såklart till, men har inte läst. Tack för smakbit.

    SvaraRadera