onsdag 8 september 2021

Veckans kulturfråga v. 36 2021

 
enligt O: Vilka kulturella händelser ser du fram emot i höst? 

Vissa saker är planerade som till exempel några föredrag. Bo Wendt, docent i Nordiska språk och huvudredaktör för SAOB berättar om arbetet med den , fantastiska ordboken, dess tillkomst, innehåll och användbarhet. 
Religion och rymdfart är titeln på författaren och kulturskribenten Maria Küchens föredrag. Rymdens alfabet heter en av hennes senare böcker. Den allra senaste kom i år och heter Jord och gudar
Under Bokens dag i november ser jag särskilt fram emot att lyssna på Sara Stridsberg, Klas Östergren och David Lagercrantz. 
Eventuellt kommer jag också att lyssna på författaren Caroline Säfstrand som sägs skriva feelgood med sorgkant. Senaste boken heter Vingården för vilda drömmar och utspelar sig i skånska Arild.
Läsecirklarna ska snart ha sina första träffar för hösten. Den danska cirkeln kommer att helhjärtat ägna sig åt Førkrigstid av Kirsten Thorup och de övriga två cirklarna bestämmer titlar från gång till gång. 
Säkert blir det några konserter också. Och det kan tillkomma annat också. Utgå också för den delen.

10 kommentarer:

  1. jo, det går att hitta en hel del intressanta föredrag, passar på hösten, vår digitala bokcirkel har redan haft två träffar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar föredrag. bokcirklarna är jätteroliga för de är så olika

      Radera
  2. Jag är tillräckligt nördig för att tycka att det låter riktigt intressant med ett föredrag om arbetet med SAOB :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nörd? för att en tycker att det är intressant med ord och språk? jag tycker att det ska bli jätteintressant. använder faktiskt SAOB en hel del

      Radera
  3. Svar
    1. eller hur? rätt svarat! planera kan en ju. sen får en ju se vad det i själva verket blir av det

      Radera
  4. Svar
    1. det tror jag visst inte att du är. finporslin och bygdedräkter och dalaliv. kultur i långa banor! jag planerar en massa och så kanske det blir något helt annat. eller ingenting

      Radera
  5. Att träffa bokklubbar på riktigt är något jag också ser fram emot!

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla människor längtar efter att få träffas på riktigt. och alla kastar sig som hungriga vargar på biljettbeställningen i höstens kulturkatalog!

      Radera