onsdag 1 september 2021

Veckans kulturfråga. v. 35 2021

enligt O: Veckans kulturfråga v. 35: Vilka boksläpp ser du mest fram emot i höst?

Jag vill skriva sant. Tora Dahl och poeterna på Parkvägen. Jesper Högström om Tora Dahl och kretsen runt henne och Knut Jaensen.

Svenska SS - fruar av Christoph Andersson 

Banvaktare Thiel av Gerhard Hauptman, nobelpristagare i litteratur 1912.

En kropp att sörja av Tsitsi Dangarembga. Ett mästerverk tycker New York Times. Zimbabwe på 90 - talet

Arktiska nätter av Giles Blunt. Det var på tiden att det kom något nytt av Giles Blunt. Jag har läst allt av honom hittills. Algonquin Bay heter hans landskap  Kanada.

Geisha eller samuraj. Japan och japonismen av Monica Braw

9 kommentarer:

  1. En är vi båda sugna på! Men du har uppenbarligen bättre koll på vad som kommer än jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst Svensk bokhandels höstboknummer och noterat vad jag toror att jag vill läsa.

      Radera
  2. spännande blandning, Japonism lånade jag på biblioteket, intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. den har jag haft hemma. funderar på att köpa

      Radera
  3. det finns två översättningar av Banvaktare Thiel av Gerhard Hauptman, lånade på biblioteket

    SvaraRadera
    Svar
    1. ingen på "mitt" bibliotek. intressant att läsa nobelpristagarna i litteratur

      Radera
  4. Nyutgivning av en bok av någon som fick nobelpriset 1912? Då måste det vara något särskilt med den boken.

    SvaraRadera
  5. Spännande val! Blev speciellt nyfiken på Tsitsi Dangarembga.

    SvaraRadera