söndag 5 september 2021

En smakebit på søndag v. 2021 35

"Klockn närmade sig tolv. Hon hörselkontrollerade att Nova var kvar i sitt rum. Öppnade kallskafferiet och tog fram den gömda tårtan hon hade gjort under dagen. En gräddboll med stjärnströssel och chokladtext, Nova 15 år. Nova. Bowlingklotet hon haft i bäckenet och adrenalinklämt ut som artonåring, det hade tagit ett tag, och fått blodsprängd och gallskrikande på bröstet. Nova hade förändrat livet  i grunden. Förintat hennes jagiska livsförlustelser och lidelser, förskjutit all fokusering från självet till en pytteperson, större än hon. Till en ny stjärna, en bedårande vacker dvärgstjärna som lyst upp världsalltet med sin 52 cm korta kropp som nu var hundrasjuttionio lång. Vad fan hände?"

I Söndagsutmaningen En smakebit på Søndag bjuder vi varandra på en smakebit utav det vi just läser. Spindeln i nätet är astridterese på bokbloggen Betraktninger.

Fler smakebitar HÄR

21 kommentarer:

  1. borde läsa denna, bibliotekarien berömde, göteborgare

    SvaraRadera
    Svar
    1. göteborgsk författare, den värmländska bibliotekarien träffade jag på bussen igår :)

      Radera
  2. det gjorde bibliotekarien rätt i.

    SvaraRadera
  3. Jag har varit sugen på att läsa något av henne ganska länge nu. Ända sedan jag hörde talas om Miira, tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har läst Ingenbarnsland och har del två och evt tre kvar. vet vad trean handlar om och det är inte säkert att jag står ut

      Radera
  4. Jag läste ut den här i går. Verkligen ångestfylld läsning.

    SvaraRadera
  5. Jag läste ju hennes båda andra böcker. Det blir nog den här också så småningom tänker jag.

    SvaraRadera
  6. Inte läst något av författaren men det borde jag kanske. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  7. Jag vet inte vad boken handlar om, men det var en fin smakbit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är meningen att du ska läsa boken, Robert. då får du veta vad den handlar om. annars kan du ju gissa på dottern Nova. ddt gör jag

      Radera
  8. Har läst Ingenbarnsland men inte fler i serien. Borde göra det.

    SvaraRadera
  9. Ukjent forfatternavn og tittel, men fristende. Ha en god lesestund - og en fin søndag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. en färgstark författare som skrivit en fin trilogi

      Radera
  10. Säkert en angelägen skildring som man skulle behöva läsa. Men, också jobbig, man bör vara i balans. Tack för smakbit, ska lägga till boken på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag anar att boken blir påfrestande. får nog invänta den där balansen. eller åtminstone cortisonsprutan i armen

      Radera
  11. Okänd bok och författare för mig. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera