tisdag 23 april 2019

Veckans topplista v. 17 - Bokomslag: rosa

Johanna vill se en topplista med fem rosa bokomslag den här veckan.
Jag trodde först att det skulle bli svårt, men så var det inte alls när jag ögnade igenom mina bokhyllor. Makens tittade jag inte ens i.


1. Minns du? av Alice Staffan Beckman har jag läst men ännu inte skrivit om.
En ömsint liten pärla.
2. Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren. Om en fattig torparfamilj som står i ständigt växande skuld till ortens handlare. Hur betalar en skulden när en inga pengar har?
3. Purpurfärgen av Alice Walker. Celie gifts bort redan som 14 - åring till en man med fyra barn. Han slår henne och hans barn gillar henne inte. Men då träder bluessångerskan Shug Avery in på scenen och Celie får någon att ty sig till och lära av.
4. Mrs Craddock av Somerset Maugham. När Bertha Ley är 21 år får hon ut sitt arv och beslutar sig för att gifta sig med sin uppassare Edward Craddock, som hon känt sedan barndomen. Han ser bra ut, men hon upptäcker snart att han är tråkig och okänslig och av hennes romantiska planering för framtiden blir det ingenting. Hon gifter alltså ner sig vilket blir till ett visst besvär för författaren.
5. Prosa av Rose Lagercrantz innehåller fyra av hennes romaner Lov till det omöjliga; Sång för en svart fé, Adeline, Eros tårar.
Den sista rosa boken fick komma med för symmetrins skull. Motherhood av Helen Simpson

14 kommentarer:

  1. tror att jag inte läst dessa, snyggt med rosa!

    SvaraRadera
  2. Purpurfärgen är den enda jag läst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tror att jag såg filmen först. men här fungerar båda delarna

      Radera
  3. "Ormens väg" var min första Lindgren-bok. Gjorde djupt intryck. "Purpurfärgen" också men mitt ex, på engelska, tror jag inte är rosa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lindgren gör verkligen starkt intryck. i egen uppläsning blir det ännu högtidligare

      Radera
  4. Purpurfärgen har jag läst och gillade. Tror faktiskt inte jag har läst Ormens väg..., även om jag annars är förtjust i Torgny Lindgren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ormens väg är så fantastiskt bra. jag tror att jag gillat allt jag läst av Torgny Lindgren. och att höra honom själv läsa är ju något fantastiskt

      Radera
  5. Fina rosa omslag! Jag har inte läst någon av dem. Min favorit är nog Purpurfärgen, den är fin. :)

    SvaraRadera
  6. Purpurfärgen är fin. både utanpå och inuti

    SvaraRadera
  7. Purpurfärgen har jag sett som film, för inte alltför längesedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. såg en förhandsvisning av filmen så det är länge sedan. men den gjorde starkt intryck

      Radera