söndag 28 april 2019

En smakebit på søndag

bookLund förlag
"Svisch, svisch, svish! Det brände till om kinderna. Det sved ordentligt, det gjorde ont och jag riktigt kände hur de blev blossande röda. Jag kunde inte hålla tillbaka tårarna. De rann nerför kinderna och jag fick svårt att se. Men lika fort som slagen kom, lika fort upphörde de. Min mor var både fysisk och effektiv i sin fostran och aga tillhörde de vardagliga rutinerna. Mest för mig. Av oss fem syskon var det oftast jag som fick ta emot hennes slag. Kanske fanns det en anledning. Hon var hård, för att inte säga brutal och samtidigt var hon en kärleksfull människa. Hon hade bara så nära till sina känslor att hon inte kunde behärska sina impulser. Hon saknade alla former av trösklar. Känslorna fick ständigt utlopp mot hennes barn och i synnerhet mot mig. Hela hennes väsen vilade dessutom i en total övertygelse om Koranens absoluta sanning. Någon plats för tolkning av innehållet fanns inte och var heller inte nödvändig. Aga mot olydnad i Koranen skulle tillämpas i verkligheten."
Från sidan 9 i Påfågelns skugga av David M. Perser
En smakebit på søndag är en läsutmaning som går ut på att vi delar med oss av det vi just läser. Utan spoilers. Den här veckan är det Marie på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten som håller i trådarna. Fler smakebitar HÄR.

28 kommentarer:

  1. Den boken kände jag inte till sedan tidigare. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det har inte talats så mycket om den, konstigt nog

      Radera
  2. Intressant! Min dotters pappa åkte till Iran och jobbade där mellan 1976-77 dvs. bara ett par år innan revolutionen. Jag har också vänner från Iran som sökte asyl här under flyktingvågen, kristna som inte kunde leva kvar i Iran. Tack för smakbit, ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. mycket intressant bok. kan inte ha varit lätt att leva där varken för den ene eller den andre

      Radera
  3. Den här boken kände jag inte till, verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  4. Har inte hört talas om boken tidigare men texten kändes. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för smakbiten, hon var inte snäll hon

    SvaraRadera
  6. Tack för smakbiten, en brutal sådan. En för mig okänd bok för övrigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det var det minst brutala i den här boken

      Radera
  7. Alltid trevligt när smakbitarna kommer från en för mig okänd bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det förvånar mig att den här boken inte är mera känd

      Radera
  8. Låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  9. Det er en annen form for barneoppdragelse enn den vi er vant til. Vel, de fleste av oss hvertfall.
    Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, tack och lov. ha en fin kväll du också!

      Radera
  10. Tack för smakbiten. Kände inte till boken tidigare.

    SvaraRadera
  11. Tack för smakbiten! Hade inte hört talas om den förut.

    SvaraRadera
  12. EN okänd bok för mig, men den verkar intressant. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är väldigt intressant och lärorik

      Radera
  13. Usch så många barn runt om i världen som får stryk!

    SvaraRadera
  14. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera