tisdag 12 mars 2019

Veckans topplista v. 11 - Vinterns bästa

Johanna: "Kylan dröjer sig kvar, men vintern går ändå mot sitt slut. Därför är det idag dags att summera vilka som är våra favoriter bland de böcker som har blivit lästa under perioden december-februari."
 
1. Fartygets ögon av Roy Jacobsen
Del tre i serien om folket på Barröy som började med De osynliga. Sedan kom Vitt hav, som jag tycker är den svagare av de tr romanerna. Allra bäst är han i beskrivningar av landskapet och dess skiftningar.

2. "Få se om hundarna är snälla ikväll" av Marie - Louise Ekman
När Gösta Ekman hamnar på Huddinge sjukhus i november 2011 börjar Marie - Louise Ekman skriva dagbok. Hundarna i titln kommer från de mardrömmar Gösta Ekman får av viss medicinering. Så storslaget och enkelt.

3. Trädet och vinrankan av Dola de Jong
Boken handlar om lesbisk kärlek i 30 - talets Amsterdam. Men det är inte det mest uttalade i romanen; den mera anas. Bea är en medelålders chefssekreterare som möter den unga, gränslösa Erika, som är journalist och drömmer om att få ägna sig åt konst och litteratur. En klassiker.

4. Jag for ner till bror av Karin Smirnoff 
Romanen tilldrar sig i Smalånger, ett litet norrländskt samhälle där alla känner alla och vet allt om varandra på gott och ont så som det brukar vara i små samhällen. Jana Kippo tänker ta hand om sin tvillingbror Bror, som gått ner sig ordentligt i drogmissbruk.

5. Den stora skrivboken av Agota Kristof 
Tvillingarna kommer ifrån stora staden till den lilla staden. Mormors hus ligger i utkanten av den lilla staden och alldeles vid den minerade gränsen som utmärks av taggtråd och vakter. Mor och dotter i ungerska har en fientlig relation. Dottern har inte hört av sig på 10 år. Hon hade älskat sin far som modern anklagas för att ha förgiftat. Mormor, som kallas Häxan, för ett hårt regemente med sina barnbarn. Horungar, kallar hon dem och försitter inte ett tillfälle att slå dem.

32 kommentarer:

  1. Inte läst någon på din lista, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. de är riktigt bra alla fem. håll till godo!

    SvaraRadera
  3. Jag for ner till bror är den enda jag läst av böckerna på din lista och den var verkligen bra. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smirnoff är verkligen bra. och det kommer två delar till

      Radera
  4. Ekman och Smirnoff vill jag läsa. Åtminstone.

    SvaraRadera
  5. Agota Kristof vill jag läsa mer av.

    SvaraRadera
  6. Roy Jacobsen är jag lite nyfiken på.

    SvaraRadera
  7. Nej de har jag inte läst än.

    SvaraRadera
  8. Tack för jätteintressanta boktips.

    SvaraRadera
  9. Både de Jong och Smirnoff har jag läst, mycket bra. Kristof ska jag ta itu med när jag får den från bibblan. Jacobsens böcker har jag valt bort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. läs åtminstone De osynliga av Jacobsen!

      Radera
  10. Jag läste Trädet och vinrankan också i februari, men den hamnade utanför topplistan

    SvaraRadera
    Svar
    1. En har ju oftast läst mer än fem bra böcker på tre månader

      Radera
  11. Fartygets ögon har jag också med. Tack för övriga tips!

    SvaraRadera
  12. Tack för fina tips! Har inte läst någon men jag har Trädet och vinrankan i bokhyllan, den ser jag fram emot att läsa. :)

    SvaraRadera
  13. ja den är en pärla! resten kan du låna på biblioteket

    SvaraRadera
  14. Jag kommer säkert att läsa alla delarna i Jacobsens böcker om Ingrid - har bara läst den första än så länge. Precis nu har jag också läst ut Agota Kristofs böcker - helt fantastiska!

    SvaraRadera
    Svar
    1. visst är kristofs romaner fantastiska. har läst två.

      Radera
  15. Jag tror att jag vill läsa alla på din lista! Jag har ju inte läst en enda bok av de här författarna.

    SvaraRadera
  16. gör du det! jag går i god för dem. men börja med De osynliga om du ska läsa Jacobsen

    SvaraRadera
  17. Inte läst någon av dessa, så jag tackar för tipsen!

    SvaraRadera
  18. jag gillade också `` Jag for ner till bror``. Fartygets ögon vill jag gärna läsa, men vill gärna läsa del 1 först:)

    SvaraRadera
  19. Jag for ner till bror har jag hört mycket gott om, och den står oläst i hyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. så bra att du har den lätt tillgänglig

      Radera