söndag 24 mars 2019

En smakebit på søndag

"Jag är i kvinnofällan. Nu jävlar ska jag ut. Jag tar mig ut med vapnet hagga. Jag blir nu en hagga. Och hagga är även ett verb. Att hagga. Det är en handling. En jävligt aktiv handling. Passa er, män. Särskilt du där, du vet vem du är. Eller nej, det gör du inte. Du bara trodde att du visste. Grav självöverskattning. Och gissa vem som fick betala priset. Typiskt män. Jag kommer att hagga rakt igenom denna bok och förresten genom resten av livet också. Betyder: jag är inte längre hänsynsfull. Jag, kvinna, kommer hädanefter att skita i att uppföra mig. Jag är inte behaglig. Jag vill inte längre vara i kärleksrelationernas konstanta förhandlingslägen, där kvinnan drar kortaste strået. Jag tänker inte längre leva i världen ni har skapat.
Albert Bonniers förlag
Under generationer som tjänsteande, känsloslav och sexleksak har jag lärt mig observans. Jag är hetta och kyla. Jag iakttar allt, jag vet allt och jag kommer att använda det. Ni ser mina ögon svartna nu: drönarens pixlar, svartglödande pärlor i det vaga nattljuset. En man lämnar aldrig sin bekvämlighet. Hela hans väsen utgår ifrån medhavda rättigheter. En man förväntar sig: herravälde, vård och omsorg. Världsherravälde skaffar han själv, i rivalitet med andra män. Vård och omsorg finns det personal för: kvinnorna. Män sviker alltid. På ett eller annat sätt kommer de att svika. På ett eller annat sätt kommer vi, kvinnor, att hamna i kvinnofällan. Vi går in med samma värde, men vi slutar maktlösa. Min fråga är: Varför. Mitt krav är: Aldrig mer."


Från sidan 7 - 8 i Haggan av Aase Berg.
Läsutmaningen En smakebit på søndag går ut på att vi bjuder varandra på smakebitar utav det vi just läser. Utan spoilers, förstås. Den här veckan är det Astrid Terese på den norska bokbloggen Betraktninger som håller i trådarna.
Fler smakebitar HÄR.

24 kommentarer:

  1. Svar
    1. ja, det gör den verkligen. på alla håll

      Radera
  2. Den här har jag faktiskt sett i mitt flöde, ganska mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har inte sett så mycket om den konstigt nog. har läst hälften och tycker om den

      Radera
  3. Har sett den men i flödet, men inte funderat så mycket. Smakbiten gjorde mig mer intresserad.

    SvaraRadera
  4. Starkt. Den här har jag sett bilden av både lite här och där men inte riktigt kollat upp vad det är. Det ska jag råda bot på nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst hälften nu och är mycket nöjd

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Gav lite liknande vibbar som Törnrosor av King senior och junior gav... satte sina spår. Tänkvärt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jasså? nu blev jag lite nyfiken. får kanske ge mig på en King då

      Radera
  6. Vilken svada! Den kvinnan är arg, minst sagt! Tack för smakbit, trevlig söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon är arg. och det är det en ska vara. hon vill gå till botten med saker och ting

      Radera
  7. Intressant bok. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  8. ja, den är oavlåtligt intressant

    SvaraRadera
  9. Hörde om den på Babel, verkar intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. undrade ust om den varit på Babel. det måste jag leta upp

      Radera
  10. Känner inte till boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Det där kan nog vara en intressant och tankeväckande bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hittills är jag helt nöjd. massor av roliga formuleringar och mycket att tänka på

      Radera
  12. Jeg måtte slå opp ordet hagga, for jeg kjente det ikke igjen. Kjerring heter det på norsk. Jeg synes det er spesielt stilig å bruke det som verb :-) Ha en riktig fin ny uke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är första gången jag hör hagga som verb. boken är bra.

      Radera