torsdag 6 december 2018

Helgfrågan v. 49

Mias helgfråga gäller våra önskelistor. Vad önskar vi oss till jul?
Bonusfrågan: Är det något speciellt julgodis som är ett måste?
Jag önskar mig: Chronicles of my Life av Donald Keene
Kīn Donarudo (キーン ドナルド, japanolog som skrev om japansk litteratur och kultur och översatte till och från japanska
(För att vara på den säkra sidan har jag redan beställt den.)
Frukost på sängen med barnbarnen
Lästid

Nödvändigt julgodis? Jag brukar gilla Wienernougat, men om jag förstår saken rätt innehåller den visst palmolja så då är det ju tveksamt med den.
Så jag får kanske välja hemlagad chokladkola istället. Det är också jättegott.

23 kommentarer:

  1. Ja palmolja ska vi undvika, jag lovar att kolla innehållsförteckningarn på det jag tänker köpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är väldigt mycket som innehåller palmolja. en blir förvånad

      Radera
  2. Wienernougat är favorit, Budapest finns i Finlandsbåtarna

    SvaraRadera
    Svar
    1. (hamnade nyligen på akuten med högt blodtryck och högt socker, får tänka mer nu - men är ju uppvuxen med surbröd och surmjölk... inte jättesvårt)

      Radera
    2. sorgligt att säga farväl till Wienernougat. är sällan på Finlandsbåtarna. nej, jag tror inte heller att det är jättesvårt att ändra kosten till det bättre. du behövde inte medicin i alla fall. håller tummarna

      Radera
  3. Du kan ju alltid göra den själv, så slipper du palmolja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jaha! men jag tror inte att den blir så god

      Radera
  4. Vissa julklappar är det bäst man köper till sig själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den ville jag försäkra mig om. inte så lätt för familjen att gissa sig till

      Radera
  5. ja, det är det. jag älskar att bli väckt av barnbarnen

    SvaraRadera
  6. Lästid hoppas jag på och avkoppling står också högt på önskelistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är ju faktiskt meningen att en ska koppla av under helgdagarna

      Radera
  7. Japanolog var ett nytt begrepp för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. för mig också. men jag har letat efter ett uttryck motsvarande sinolog. nu hittade jag det på engelska och upptäckte att det finns på svenska också. japanologi alltså

      Radera
  8. Palmolja är verkligen något som är svårt att undvika. Chokladkola är ju trevligt det med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. palmolja finns ju överallt. svårt med allt detta en ska undvika

      Radera
  9. Japanolog är en yrkestitel jag inte tidigare hört talas om. Undrar om det finns svenskologer oxå. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, jag visste inte att japanologi fanns förrän jag såg det på engelska och sedan upptäckte att det finns på svenska också

      Radera
  10. Pust, det där med palmoljan är ett ständigt dåligt samvete. Ibland är jag jätteduktig och läser och väljer. Ofta glömmer jag det helt och hållet. Andra gånger, framförallt när det gäller ungarnas favoriter, måste jag erkänna att jag blundar - och så svider samvetet min mage :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. det börjar bli så mycket en ska dåligt samvete för. och den där texten på baksidan av saker är för det mesta så liten att en med knapp nöd kan läsa den

      Radera
  11. Sånt som man verkligen önskar sig kan det vara bäst att beställa och inte vänta på tomten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tomten är inte alltid att lita på heller. hen kan få för sig något helt annat

      Radera