tisdag 28 mars 2017

Kulturkollos veckoutmaning

Kulturkollo: Veckans utmaning: Din bästa plats i sydsverige.
Jag väljer en bit kuststräcka på ostkusten strax söder om Åhus. En underbar strand, klart och fint (och kallt) vatten; tallar, vresros, gulmåra och backsippor. Dit kan en dra sig och bara vara. Där läser en som mest och bäst.
Litterära referenser: 
En berättelse från kusten av Birgitta Trotzig
En skildring från det medeltida Aos. 1961

Fiskarens påg av Walter Nilsson
Författaren berättar om sin uppväxt i Yngsjö på 40- och 50 - talen. 1978

Djävulen hjälpte mig av Caroline Eriksson.
Om den s. k. yngsjömörderskan Anna Månsdotter, som blev den sista kvinnan som avrättades i Sverige 1890. 2013

Nils Tufvesson och hans moder: en bonderoman av Gustav af Geijerstam
En psykologisk skildring av mordet i Yngsjö på 1880 - talet. 1902

Den fjärde spelpjäsen av Christer Nylander
Deckare. 2005

Bryggan av Chestin Juhlin.
Kriminalroman. 2013   

10 kommentarer:

  1. Birgitta Trotzigs bok har jag faktiskt läst. Den är bra.

    SvaraRadera
  2. Så fint att du har skickat med lästips. Jag blir klart sugen på att både resa och läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. trevligt! där finns fina rökerier också

      Radera
  3. Ja, där är väldigt fint men alltid så kallt i vattnet! Tack för alla boktips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. svinkallt. men om en börjar tidigt på sommaren och vänjer kroppen så känner en inte kylan till slut. och ibland är det varmt, i alla fall

      Radera
  4. Åhus har jag varit i, men jag kollade mer in glassen ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, Ottos glass är det många som kollar in

      Radera