söndag 5 mars 2017

En smakebit på søndag

"Hennes ansikte var mycket rynkigt men huden var skär och rosig som hos ett barn, och det såg ut som om den måste vara lika len och fin att röra vid. Munnen var röd och frisk som  en ung kvinnas, och hennes stora, gulbruna ögon glänste. Ett fint vitt huvudlin låg tätt kring ansiktet och hölls ihop under hakan med ett guldspänne; ovanpå hade hon ett dok av mjukt, mörkblått ylle som föll över axlarna och långt ner på hennes mörka, välsittande klänning. Rak var hon som ett ljus, och Kristin mer kände än tänkte att hon aldrig hade sett en så vacker och hövisk kvinna som denna gamla trollkona, som storfolket i bygden inte ville ha att göra med." Från sidan 64 i Kristin Lavransdotter. 1. Kransen  Av Sigrid Undset.
Mari på den norska bokbloggen Flukten fra virkeligheten utmanar oss varje söndag att bjuda varandra smakebitar av det vi just läser. En enda regel gäller: No spoilers!Fler smakebitar HÄR

37 kommentarer:

  1. Är lite nyfiken på denna bok, kanske kommer läsa den någon gång :)

    SvaraRadera
  2. läst alla tre, gamla översättningar bra, säger översättaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också läst äldre översättning i ungdomen

      Radera
  3. Har aldrig läst hela, men lite bitar här och där. Än så länge räcker det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag läser om. tycker mycket om skildringen av far/dotter - förhållandet, tidsskildringen och kärlekshistorian

      Radera
  4. Tack för smakebiten. Jag har sett boken innan på någon blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. kul med nyöversättning och återutgivning

      Radera
  5. Tack för smakbiten. Den här älskade jag när jag läste den på 80-talet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. gjorde jag också. ska se om det håller

      Radera
  6. Den här boken är jag jättesugen på att läsa, har hört så mycket om den. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag är lika trollbunden nu som jag var i tonåren. (har väl inte blivit äldre...)

      Radera
  7. Böcker jag är nyfiken på men ännu inte kommit mig för att läsa.
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag rekommenderar dem verkligen. en stiger in i en annan värld

      Radera
  8. Ikke lest denne, men burde vel gjøre det

    SvaraRadera
  9. Tack för smakbiten! Har inte läst den boken.

    SvaraRadera
  10. Den här gillade jag då jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag gillar den nu också. jag läste den flera gånger i ungdomen

      Radera
  11. Det er nydelige bøker!
    Det er nesten utrolig at de er skrevet for så lenge siden som de er, men det er vel noen ting i livet som ikke forandrer seg med tidsepokene :-)
    Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den här romantrilogin är en klassiker. tiden och miljön beskrivs så väl och psykologin är mycket trovärdig

      Radera
  12. Tror inte jag läst denna i min ungdom. Är lite nyfiken. Tack för smakbit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. väldigt mycket kulturhistoria och historia; fin miljöskildring och karaktärsteckning. läs!

      Radera
  13. Jag har läst första delen och tyckte om den. Den här kommer så småningom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. detta är första delen. andra delen heter Husfrun och tredje Korset

      Radera
    2. Nej men så lustigt! I min utgåva heter första delen Brudkronan.

      Radera
    3. visst är det så, Robert! så var det också i den utgåvan som fanns i föräldrarnas bokhylla. har snart lät ut del 1. ska kolla om det finns något på slutet som kan ge anledning att ändra titeln

      Radera
  14. Tack för smakbiten, har inte läst den men blir lite nyfiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. den är så bra och så omsorgsfullt skriven

      Radera
  15. Var länge sedan jag läste den här, men tyckte om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tycker till och med att den är bättre än jag minns

      Radera
  16. Jag fullkomligt älskade trilogin om Kristin Lavransdotter. Vilken läsupplevelse! Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
  17. Ååå, nå fikk jeg lyst til å lese disse bøkene om igjen! Takk for fin smakebit :))

    SvaraRadera