tisdag 18 juni 2024

Tisdagstrion v. 25 2024: Något mjukt i titel, handling eller på omslag

Ugglan & Boken: Tisdagstrion v. 25: Något mjukt i titel, handling eller på omslag

1. Snö av den franska författarinnan Maxence Fermine kom ut på svenska 2004 i översättning av Kerstin Hallén. En liten oerhört poetisk roman om snö, poesi, skönhet och haiku.


2. Demon Copperhead av Barbara Kingsolver. Jag köar på biblioteket. Författaren fick Pulizerpriset för den här romanen förra året. Vinnare av Pulitzerpriset 2023; Womens Prize for fiction och James Tait Black Prize
Barnakinden på omslaget till den svenska utgåvan ser mjuk och fin ut.

3. Skriet från vildmarken av Jack London. Det här ser ut som en väldigt mjuk husky. Men huvudkaraktären i den här romanen,Buck, sägs vara en korsning mellan sankt bernhardshund och skotsk vallhund. Har svårt att tro att den blandrasen klarat livet i vildmarken vilket ju en husky hade.

16 kommentarer:

  1. blir nyfiken på Fermines bok, Jack London ska jag ta itu med

    SvaraRadera
  2. Läste London för länge sedan - dina andra två väcker min nyfikenhet! Tack!
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. den ena väntar jag på och förväntar mig mycket av.

      Radera
  3. Demon Copperhead vill jag läsa. Tack för tipset!

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset om Pulitzervinnaren, den har jag helt missat.

    SvaraRadera
  5. Snö är lite kallt men hunden ser mjuk och go ut.

    SvaraRadera
  6. Demon Copperhead och Skriet från vildmarken har jag läst.

    SvaraRadera
  7. barnkinder och småbarnsgumpr brukar vara väldigt mjuka

    SvaraRadera
  8. Demon Copperhead har jag också tänkt läsa! Har läst annat av Kingsolver som jag verkligen gillar.

    SvaraRadera
  9. har inte läst henne tidigare, men jag har alltid tänkt läsa något av henne

    SvaraRadera