fredag 28 juni 2024

Fem en fredag v. 26 2024: Ljudligt

 Elisamatilda: Fem en fredag v. 26: Ljudligt  

  1. Vilka ljud gillar du att somna till? Just nu: Sommar. Annars: Ljudbok
  2. Vad brukar låta i ditt hem? P1
  3. Vad tycker du om din egen röst? Inget vidare. Det verkar inte som om folk hör vad jag säger. (I alla fall är det inte många som rättar sig efter det, tycker jag.🦻)
  4. Vad är mest oljud för dig? Accelererande motorcyklar
  5. Vilket ljud är sommar för dig? Svalornas gälla pip; barns glada tjut på stranden.

12 kommentarer:

  1. har inte testat ljudbok… då somnar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är jättebra! den stänger av efter en kvart

      Radera
  2. Det är ingen risk att folk inte hör mig! Eftersom min gubbe hört dåligt under många år (har nu äntligen skaffat sig hörapparater) så pratar jag mycket högt och tydligt. Så är jag på nåt möte så ber alltid dom med dålig hörsel att få sitta bredvid mig. Fast det tog några år innan jag kom på att det inte var mitt trevliga sätt utan min röst...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. det är säkert en kombination av ditt trevliga sätt och din tydliga tal som gör att folk vill sitta med dig

      Radera
  3. Hahaha...kul svar på trean... :) barns glada tjut...det är sommar det!
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. en vill ju inte gärna behöva ryta åt folk heller. små barn på stranden är oavbruten underhållning

      Radera
  4. Gillar inte min röst heller, men försöker i alla fall tala tydligt, har ju själv så dålig hörsel!
    Fågelkvitter är verkligen sommar!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ganska många hör dåligt har jag förstått. det är ju jättebra om de talar om det så en kan anstränga sig lite att tala tydligt. koltrasten sällskapar när jag äter frukost på altanen

      Radera
  5. Skrattade gott åt ditt svar till fråga 3 - hahaha:-)
    Accelererande motorcyklar - ja, jag jobbade hos Suzuki återförsäljaren på 1990-talet och min man har kört moped/hoj sedan har var 15, så jade hade vanan inne om man säger så. Jag gillar faktiskt "skränet" av MCn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. du blev ju inskolad tidigt. jag gillar annars motorljud - även motorcykelljud - men just det där vassa accelererandet av en tung motorcykel får det att skära i kroppen på mig

      Radera
  6. Jag har trott att jag har ett gäng svalor boende under min husnock. Men ack, sedan insåg jag att det är tornseglare. De är lika fina men tillhör inte ens samma fågelfamilj. Man lär sig så länge man lever, gillar iaf att lyssna till dem. Ljudböcker har jag nyligen lärt mig lyssna till, hade förut svårt med koncentrationen. Det kräver fortfarande att jag är alert annars sticker mina tankebanor ut genom rymden...

    SvaraRadera
  7. det är säkert tornseglare det är frågan om här också. men jag kallar dem svalor av gammal vana. jag har också lärt mig det där med ljudböcker. och jag har minsann prenumererat på Storytel och där finns mycket att välja på

    SvaraRadera