onsdag 23 augusti 2023

Veckans kulturfråga v. 34 2023

enligt O är tillbaka med Veckans kulturfråga. Vi får frågan:

Hur såg din kultursommar 2023 ut?

En höjdpunkt var en överraskningsutflykt till konstmuseet Louisiana Museum of  modern art i Humlebæk där vi blev helt fascinerade av utställningen Cave Bureau gjord av kenyanska arkeologer. Jag brukar inte
gå på bio på somrarna men i sommar har jag sett filmen Oppenheimer. Den var väldigt bra och väckte många frågor. Jag har sett Babylon- Berlin på HBO Max, en tysk kriminalserie från 2017, baserad på kriminalromaner av tyska författaren Volker Kutscher. Jag har läst Kaffe med mjölk av Ella - Maria Nutti, del 5 av Spaningen av Marcel Proust med titeln, Den fångna och Bröst & ägg av Mieko Kawakami, med flera. Läsning på altanen är en trevlig sommarsysselsättning särskilt i sällskap med två koltrastar. Dessutom har jag lyssnat på de flesta Sommar - programmen; ömsom vin ömsom vatten, men i alla fall.

6 kommentarer:

  1. Oppenheimer ska vi nog också se, sommaren har haft bioväder

    SvaraRadera
    Svar
    1. onekligen. har sett några klassiker på TV också

      Radera
  2. Ska nog försöka få till ett biobesök ändå och se Oppenheimer. Att den är tre timmar lång skrämmer mig lite dock.

    SvaraRadera
    Svar
    1. det märkte en inte. låt inte det avskräcka

      Radera
  3. Oppenheimer är jag nyfiken på, men längden avskräcker lite. Sommarprogrammen har jag inte lyssnat på i år, ibland brukar jag lyssna på enstaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. låt inte längden vskräcka. en känner inte av de tre timmarna

      Radera