torsdag 24 augusti 2023

Hett i hyllan v. 34 2023

Monika på bokbloggen Bokföring enligt Monika tror att vi i likhet med henne själv har en del oläst stående i hyllorna. Och visst är det så. Till

 
exempel är det många år sedan jag köpte Shantaram av Gregory David Roberts och likväl står den där i hyllan oläst. Kanske formatet  verkar lite hämmande. 941 sidor. Men jag är övertygad om att romanen är en upplevelse och att jag skulle gilla den. Shantaram bygger på författarens egna upplevelser. Han missbrukade heroin och för att kunna bekosta den vanan begick han väpnade rån. Och hamnade till slut i fängelse men lyckade rymma från ett av Australiens mest välbevakade fängelser. Gregory David Roberts tog sig till Bombay och hamnade i den undre världen där han tvättade pengar åt maffian. Men han öppnade även en sjukvårdsmottagning för fattiga. Så småningom åker han med maffialedaren till Afghanistan för att förse mujaheddin med vapen. Under en fängelsevistelse i Bombay blir han utsatt för tortyr och svält. "Jag var revolutionären som förlorade sina ideal till heroinet,filosofen som förlorade sin heder till brottsligheten och poeten som förlorade sin själ till ett högsäkerhetsfängelse", säger han.Översättning Hans O. Sjöström, Brombergs förlag 2008

10 kommentarer:

  1. Den har jag läst. Visst kunde den ha varit lite kortare, men oftast är de så bra att man inte tänker på det.

    SvaraRadera
  2. Den här står oläst i min hylla, men sidantalet har också avskräckt mig. Vet inte när jag skulle våga ge mig på den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. känns inte riktigt br att blanda Proust del 6 och Shantaram. eller också är det det jag ska göra

      Radera
  3. tror att jag är för mycket svensson för hans bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. alla kan ju inte göra som svenssons gör

      Radera
  4. Oj, vilken historia! Nog har jag sett den här boken tidigare, men jag hade ingen aning om att den rymmer allt detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. sedan finns det en lika omfångsrik uppföljare också. Bergets skugga heter den

      Radera
  5. Den här var ju hypad när den kom men jag tappade sugen och rensade ur den ur min oläst-hylla för länge sedan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag blev jättesugen på att läsa den när jag nu fick fram den ur hyllan

      Radera