torsdag 14 januari 2021

Helgfrågan v. 2 2021


Mias helgfråga v. 2: När ska man ge upp en bok man inte tycker om?

Det kan bero lite på vad det är för en bok. Men jag vet två böcker jag lämnat åt sitt öde på hälften och de var båda av Donna Tartt; Den hemliga historien och Steglitsan. Intresset tog slut tvärt.

Bonusfrågan: Brukar du gå på releaser? Digitalt eller IRL.

Nej, det brukar jag inte. Men jag lyssnar på författarintervjuer och samtal digitalt. I tisdags till exempel intervjuade Kristina Sandberg och Mats Kempe Jamaica Kincaid om hennes bok My garden. Alldeles utmärkt. Jamaica Kincaid talade oavbrutet.

16 kommentarer:

  1. recensioner läser jag sällan i förväg, vill skapa en egen uppfattning

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, recensioner läser jag inte i förväg. även om en ju mycket väl kan ha en egen uppfattning i alla fall

      Radera
    2. jag har endast tittat som hastigast på den, men jag ska låna hem den på allvar så snart jag hinner

      Radera
  2. Jamaica Kincaid missade jag visst hade varit intressant

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har anmält mig till fler sådana här samtal. lyckligtvis får en påminnelser i förväg

      Radera
  3. Lustigt att du nämner Steglitsan. Jag hade den liggande men kom mig aldrig för att börja!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jo, jag började och det gick som tåget men plötsligt var det helt slut med intresset. likadant var det med Den hemliga historien

      Radera
  4. Inte hört talas om Donna Tartt och det låter som det är lika bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. hon var väldigt omtalad för Den hemliga historien och nästan lika omtalad för Steglitsan. Alla var så förtjusta i båda två

      Radera
  5. Donna Tartt brukar man jämföra Mattias Edvardsson med, och jag tror att jag läst att han själv gillar författarens romaner. Jag gillar ju Mattias Edvardssons romaner, och har tänkt läsa Den hemliga historien just för att författarnas stilar sägs likna varandra. Men så skönt, då skippar jag det! Det finns så mycket annat att läsa istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mattias Edvardsson har jag också läst och gillat

      Radera
  6. Donna Tartts böcker har jag också gett upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. intressant. det har jag inte hört någon tidigare som varit överens med mig om. kul med sällskap!

      Radera
  7. Steglitsan gav jag också upp efter hälften. Gav mig avsmak, och precis, intresset tog slut tvärt, precis så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. då är vi tre! undrar vad det var som gjorde att allt tog slut på hälften?

      Radera