tisdag 9 juni 2020

Tisdagstrion: Sjukdomar

Ugglans & Bokens tisdagstrio v. 24 handlar om sjukdomar.
När jag letar i min blogg på sjukdomar hittar jag många böcker som handlar om Alzheimers sjukdom, men jag väljer ändå några andra sjukdomstillstånd.

Agaat av Marlene van Niekerk 
handlar om ALS. 67 - åriga Milla de Wet ligger förlamad i ALS på gården Grootmoederdrift som hon älskar över allt annat och som hon arbetat för i alla år. Agaat, som först var fosterbarn och sedan degraderades till tjänsteflicka när ende sonen föddes blir den som fostrar pojken. Relationen mellan Agaat och hennes matmor är oerhört fascinerande. Agaat är den enda som kan tyda Millas ögonrörelser som uttrycker hennes vilja

Min mamma är död av Claes Britton handlar bland annat om moderns död i lungcancer. Mona Britton var professor i invärtes medicin och var den första som misstänkte vad hennes besvär kunde bero på. Hon skriver livskvalitetsprotokoll för varje dag. Det landar så snart på minus varje dag och modern sätter målmedvetet och stoiskt sina planer i verket. Genom sin själsstyrka besparar hon de anhöriga många svåra beslut. Claes Britton berättar avväpnande och med ett barns öppenhet om sin vantro, sin sorg när insikten kommer och smärtorna när han inser att han blivit "a motherless child". Han reflekterar över aktiv och passiv dödshjälp och smärtlindring och när det ena övergår i det andra.
Mira och Irma av Sanne Gruber. Mira bor i Rom och arbetar på en manlig avdelning på ett vårdhem. Irma är ensamstående mor i Wien. Hon är kulturjournalist och genomgår en njurtransplantation som ger upphov till många funderingar. Är hennes kropp hennes egen längre? Vem är det som har donerat njuren? Hur gick det till? Två parallella berättelser om två ganska olika kvinnor som dock visar sig ha mer gemensamt än bokstäverna i namnen. Man kan fundera över en hel del i boken; olika slags relationer, ålderdom, ensamhet, sjukdom, död och medicinsk etik.

22 kommentarer:

  1. Har inte läst någon av böckerna i din trio, men Agaat finns oläst i min bokhylla.

    SvaraRadera
  2. inte läst dessa, Oktoberbarn av Linda Boström Knausgård är bra, det finns många bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. (köpte japansk korv med lakritsrot på coop, bredvid chorizo 20 kr)

      Radera
    2. intressant! det har jag aldrig smakat. jag får ta mig en tur till coop

      Radera
  3. Har inte läst någon av dessa. Agaat är nog den enda jag kände till sedan innan.

    SvaraRadera
  4. Det är sorgligt att våra kroppar och hjärnor bryts ner. Ibland långsamt, ibland hastigare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, det är verkligen sorgligt och svårt att ta in

      Radera
  5. Agaat är den enda jag hört talas om. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  6. Har hört talas om Agaat men inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag minns att jag läste som besatt...

      Radera
  7. Mira och Irma verkar intressant och så blir jag påmind om Agaat igen. Det behövs.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mira och Irma är bra, men Agaat är strået vassare

      Radera
  8. Agaat vill jag läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. gör det! du kommer inte att ångra dig!

      Radera
  9. Har inte läst någon av dessa, men Agaat lät väldigt intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agaat är så bra! svår att lägga ifrån sig

      Radera
  10. Den sistnämnda låter intressant

    SvaraRadera
  11. Både Agaat och Mira och Irma har jag läst och gillat, men Min mamma är död kände jag inte alls till. Tack för tipset!

    SvaraRadera