fredag 12 juni 2020

Fem en fredag v. 24: Dagens ord

elisamatilda: Fem en fredag

1. Vilken är din relation till begreppet ”gröna fingrar”?
Jag vet precis vad som avses. När jag ser mig om bland vänner och bekanta är det alldeles uppenbart att somliga har  "gröna fingrar" medan andra - till exempel jag - avundsjukt ser på.

2. Vad skulle du vilja ha i din drömträdgård/balkong?

Träd måste finnas i min trädgård. Och rosor och syrener.
och gärna några japanska lönnar.

3. Hur kryddar du helst din mat?

Salt, svartpeppar, citronpeppar, koriander 

4. Vad för typ av växter gillar du bäst?

Träd och rosor

5. Om du fick sätta ett namn på en växt, vad skulle det vara?

En vacker, tålig, liten Austinros, som doftar gott. Ellen skulle den heta.

21 kommentarer:

  1. Ellen, vackert! =) Enkelt och vackert! Visst är man avundsjuk på dem vars fingrar bara skapar vacker växtlighet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, jag kan verkligen avundas dem. de bara vet hur en ska göra

      Radera
  2. En sak är säker, det var ett tacksamt ämne den här veckan! Man blir så glad av blomster, träd, frukt och bär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det. jag tror att de flesta tycker om blommor och träd och växter även om de gröna fingrarna saknas

      Radera
  3. Rosen Ellen blev väl ett fint namn. Visst blir man glad av blommor och grönt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. tycker att det vore ett fint namn på en ros. jag blir väldigt glad av blommor och grönt

      Radera
  4. japanska lönnar är så fina på hösten, vi har tre olika, och den svanka blir brandgul

    SvaraRadera
    Svar
    1. de är verkligen fina. jag älskar det utsökta bladverket

      Radera
  5. Lönnen ser fantastisk ut, jag är också en trädkramare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. sonens lönnar är fantastiska i största allmänhet. jag älskar träd

      Radera
  6. Syrener är fina, doftar lite starkt, men jag tycker om dem. Liksom rosor, men har brist på gröna fingrar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. syrener är så fina och jag gillar även doften. konvaljer tycker jag också om. rosor får gärna dofta också

      Radera
  7. En till som inte har gröna fingrar. Välkommen i gänget:-) Har man varken talang eller intresset så är det bäst att ägna sig åt nåt som man är bra på.
    Ellen är det många saker som heter. Jag läser en blogg som heter "Husbilen Ellen".

    SvaraRadera
    Svar
    1. intresset har jag, men det räcker ju inte. rosor växer det i alla fall i min trädgård

      Radera
  8. Träd är basic på något sätt, utan träd skulle det kännas ensamt och kalt. Hoppas så innerligt ha möjlighet att bo i närheten av en skog så länge jag lever...

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, och sen också. jag vill ha en gravplats i närheten av träd

      Radera
  9. Roser er litt som livet i seg selv, nydelige og lukter godt, men det er noen haker som stikker innimellom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. så är det ju. min nordiska ros som doftar gammaldags parfym håller just på att slå ut. den dofta sprit, glycerin och rosenvatten!

      Radera
  10. Jag älskar också träd, helst kala så man ser grenverket. Samtidigt är jag väldigt glad över att ha två självsådda lönnar i trädgården, i synnerhet på hösten innan löven fallit av.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. träd är fint. jag har två självsådda bokar. den ena grön den andra röd. men de växer ihop

      Radera
  11. Det med gröna fingrar låter precis som mig. En viss avund till dem som har den förmågan.

    SvaraRadera