torsdag 15 september 2016

Veckans ord på L

enligt O: "Sent idag, men nu kommer veckans ord. Den här gången på L. Associera följande ord till böcker och/eller författare":
lagom
Här associerar jag direkt till "en vacker, genomklok och lagom tjock man i sina bästa år", nämligen Karlsson på taket, enligt egen beskrivning
leka
Harpolekaren och hans son 
Luften tung och dagen varm.
Hed jag haft att vandra,
gossen på min ena ar m,
harpan på min andra,
harpan trött vid strängalåt,
sonen trött vid sanddjup stråt.
Vila gott jag unnar
harpan och min Gunnar.

...
Ur  Vapensmeden av Viktor Rydberg
liv
Du tror du kuvar mig liv?
Finländska kvinnors lyrik genom tiderna: en antologi sammanställd av 
Tua Forsström och Märta Tikkanen.

långsam
Långsamhetens lov eller Vådan av att åka moped genom Louvren
lördag av religionshistorikern Owe Wikström. Den här boken är visserligen placerad på avdelningen för tillämpad psykologi på biblioteket, men dels tycker jag att OW skriver skönlitterärt; dels brukar han alltid använda sig av exempel ur skönlitteraturen. Långsamhetens lov manar till motstånd mot samtidens jäkt så att livet inte blir som att åka genom Louvren på moped: Vad var det jag aldrig hann uppleva?


lördag
Om Ian McEwans roman Lördag kan man läsa följande på Brombergs hemsida: "Utifrån en koncentrerad berättelse om 24 timmar i en mans liv bygger Ian McEwan en associationsrik roman som skildrar såväl samtiden med krig och terrorism som de allmängiltiga frågorna om vad som styr en människas liv." Bra sammanfattning. McEwan brukar hinna med mycket på begränsat utrymme. 

10 kommentarer:

  1. Karlsson hade jag glömt... diktsamlingen har jag i min bokhylla, Wikström har jag lyssnat på - live här i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. har också lyssnat på OW. han är bättre i skrift

      Radera
  2. Fina exempel. Men varför kom jag inte på Karlsson på taket?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. det kan en ju fråga sig! men nu fick han ju komma med i alla fall

      Radera
  3. Självklart borde jag valt Karlsson på ordet lagom!

    SvaraRadera
  4. Ian McEwens bok lät riktigt intressant!

    SvaraRadera