tisdag 20 september 2016

Tematrio - Göteborg

LYRAN: "Mest passande vore det med ett tema om stress, utmattning och köksrenovering just nu. Men jag tror och hoppas att det inte finns så många böcker om detta. Däremot åker jag till Göteborg på torsdag och den härliga staden blir ett bra tema, tycker jag. Berätta om tre böcker eller tre filmer/TV-serier som utspelar sig i Göteborg! 
1. Böckerna, bio - och TV - filmerna om Irene Huss utspelar sig i Göteborg. 
Författaren, Helene Tursten är också född i Göteborg. Den första boken om Irene Huss var Den krossade tanghästen som kom 1998.
2. Dagar och nätter i Göteborg (1975) är bara en av flera böcker om Göteborg som som författaren, översättaren och göteborgaren Claes Hylinger är inblandad i. Annars är han mest känd för sina tre böcker om det hemliga sällskapet som finns samlade i Boken om det hemliga sällskapet (2003)
3. John Hall: en historia från det gamla Göteborg av Sophie Elkan kom ut 1899.
Den handlar om den begåvade men föga affärssinnade grosshandlarsonen John Hall, som var sin fars ögonsten. Efter faderns död gick det bara utför med firman och John Hall d. y. dog utblottad.

20 kommentarer:

  1. Jag trodde att Helene Tursten räknades som Värmlandsförfattare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. det gör hon kanske, men hon är inte desto mindre född i Göteborg och böckerna utspelar sig i Göteborg

      Radera
  2. Boken om John Hall ligger på min önskelista. Gillar att läsa historia!

    SvaraRadera
  3. Du hittade ju bra exempel! Jag hade väldigt svårt med den här trion, hade kanske varit lättare om jag varit en deckarläsare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag känner bara till Åke Edwardson och Helene Tursten som deckarförfattare med anknytning till Gbg så det var inte lätt. men vem har sagt att det ska vara lätt???

      Radera
  4. Inte läst någon av dessa. Jag hade svårt denna vecka då jag tydligen inte läser mycket som utspelar sig i Göteborg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det var inte lätt. så värst många kända göteborgsromaner tycks inte finnas

      Radera
  5. Boken om John Hall verkar väldigt intressant. Har läst några av Turstens böcker, okej deckare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag vet att jag läste några av hennes första. och så har jag sett någon på TV

      Radera
  6. Har inte läst någonting alls av Elkan, men det ligger i den mentala inkön sedan länge. Tack för att du påminde mig!

    SvaraRadera
  7. Tursten är med hos mig också. DE andra två låter intressanta :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elkan är helt klart intressant. Hylinger är mycket speciell

      Radera
  8. Verkar som riktigt intressanta böcker de sista två. Turstens Huss borde man testa läsa, bara sett något avsnitt TV-film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. vet att jag läste några av Turstens första. Elkan förtjänar uppmärksamhet.

      Radera
  9. Helene Turstens böcker låter intressanta för mig just nu, det är höst och då läser jag gärna deckare.

    SvaraRadera
  10. Har varken läst böckerna eller sett filmerna om Irene Huss. Men böckerna vill jag i alla fall läsa så småningom.

    SvaraRadera