fredag 10 april 2015

Bloggande kvinnor

bild: m-magasin.se
Dagens BOKBLOGGSJERKA ställer frågan varför det nästan bara är kvinnor som bloggar. Egentligen är det ROBERT som ställer frågan. Jag har en del teorier om detta. 
För det första är det ju kvinnorna som bär upp kulturen i allmänhet och läsningen i synnerhet. En del män har helt enkelt inte förstått nyttan och nöjet med att läsa skönlitteratur.
Kvinnor har nära till empati och inlevelse och är socialt intresserade. 
Kvinnor väjer inte för att tala om känslomässiga saker.
Bloggandet är en ganska anspråkslös, icke märkvärdig men mycket givande sysselsättning. Kanske ligger det närmare till hands för kvinnor?
Bloggande är inget man i regel blir berömd för eller tjänar pengar på. Det är som att skriva dagbok.
Bloggandet kanske är en sorts förberedelse för skrivande i större skala?
Eller kanske beror det helt enkelt på kulturtantens glupska hunger på livet?

38 kommentarer:

  1. Tror säkert att det spelar roll att bokbloggandet inte genererar pengar och/eller status.

    SvaraRadera
  2. Eller kanske kulturtanterna har större behov av att få sina upplevelser bekräftade? Männen behöver inte det. De behöver mer av bekräftelse av att de duger som män.

    SvaraRadera
    Svar
    1. nja, männen sysslar inte med så enkla saker som bloggar. de sysslar med stora, viktiga saker. kvinnorna vill väl bekräftas som kvinnor också i så fall.

      Radera
  3. Intressant svar, många delar som jag tror stämmer väl in på varför det är så många kvinnor som bokbloggar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, man kunde säkert komma på flera anledningar också

      Radera
  4. Väldigt intressanta funderingar. Har aldrig tänkt på det där med pengagrejen innan dagens jerka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men jag tror att det ligger något i det.

      Radera
  5. Att jämföra bloggandet med att skriva dagbok var inte så dumt. För det är ju så det är för det mesta.
    Kul att se att du läser Set Mattsson och Lihammer senaste har jag också som ligger och väntar. Ska bli spännande att se vad du tycker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Set Mattsson kommer imorgon, tror jag. men Lihammer får vänta till recensionsdagen 14/4

      Radera
  6. Spännande tankar och tror det där med att tjäna pengar tyvärr kan spela roll i det hela. Men vad är egentligen en "kulturtant"? När blir man det och är motsvarigheten "kulturfarbror"? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. kulturtanter är alla kvinnor som bär den svenska kulturen på sina späda axlar. och som bloggar, förstås. kulturfarbröder finns inte. och inte bloggar de heller

      Radera
    2. Det var det fånigaste jag har hört. Jag känner massor av kulturfarbröder.

      Radera
    3. klart att det finns män som är intresserade av kultur, men uttrycket kulturfarbror har jag aldrig hört. har du? det är alltför vanvördigt. jag tog mig friheten att skämta lite

      Radera
    4. Jag brukar faktiskt använda det uttrycket rätt ofta. Vet inte om jag har hört det användas på annat håll, men jag tycker det är utmärkt användbart. Vad skulle det annars heta, liksom?

      Radera
    5. visst är det användbart! ska genast introducera det i min läsecirkel och i en del andra sammanhang där jag regelbundet träffar människor av alla slag. jag kom att tänka på kulturknutte? visst finns de?

      Radera
  7. Jag tyckte också att det var intressant att du liknar bloggandet med dagboksskrivande, s
    det änkte inte jag på:)

    SvaraRadera
  8. "Kulturtantens glupska hunger på livet" är en lysande formulering, Det citatet skal jag använda vid första tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag hörde det någonstans och tyckte att det var alldeles utmärkt!

      Radera
  9. Jag kan bara instämma. En intressant fråga tycker jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, den är intressant och kan föra hur långt som helst

      Radera
  10. kanske inte alla bokbloggare/läsare drömmer om eget skrivande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. nej, det tror jag inte, men många gör det uppenbarligen. och det är roligt att formulera sig i vilket fall som helst

      Radera
  11. Det här med "kvinnor har nära till empati" är jag inte säker på att jag håller med om - det förväntas av oss och premieras men jag är helt säker på att det inte är en medfödd faktisk skillnad...

    SvaraRadera
    Svar
    1. tja, en viss närhet till livet finns i alla fall. men visst finns det män med empati och kvinnor utan. jag tror inte att det är något man kan fostras till i alla fall

      Radera
  12. Jag tycker alla har intressanta teorier.

    SvaraRadera
  13. Dagbokstanken ligger det nog en del i, det har väl alltid varit fler kvinnor som gjort det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag tror också det även om många män , typ politiker och diplomater, också verkar föra dagbok kanske för att hålla ordning saker och ting.

      Radera
  14. Men det finns mängder av män som bloggar, bara inte om böcker. De bloggar ju om sina intressen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. men män läser ju också och det hade varit trevligt med lite manliga bokbloggar. tycker jag

      Radera
  15. Empatiförmågan tänker jag mig är beroende av miljö och tradition i högre grad än genetiskt bestämt. Jag tänker mig bokbloggande lite som att man förr hade syjuntor. Det är ett samtida sätt att träffas och småprata runt något man tycker är intressant. Min man går i stället på blueskvällar med sina kompisar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. naturligtvis beror det till dels på miljön, men mycket inte bara empati - ligger i generna. på syjuntorna tror jag att man talade om allt mellan himmel och jord, medan bokbloggarna ofta håller sig till just böcker

      Radera
  16. Det ligger nog mycket i det du skriver :)

    SvaraRadera
  17. Jo kulturtant är nog ett epitet vi får acceptera - med ett leende!

    SvaraRadera
    Svar
    1. kan vi väl! det finns kulturtanter i alla åldrar så vi är ju många

      Radera